انواع سیستم های گرمایش در گلخانه

انواع سیستم های گرمایش در گلخانه

با توجه به اندازه گلخانه ، تغییرات آب هوایی محل، سطح تکنولوژی استفاده شده و میزان حساسیت گیاه گلخانه ای سیستم های زیر در گلخانه ها ممکن است مورد استفاده قرار گیرد؛

واحد های مسنتقل کرمایشی

منظور همان بخاری های کوچک با ظرفیت گرمایی محدود می باشند که ممکن است به دو صورت زیر موجود باشند

دانخوری
دانخوری مرغداری

۱- بخاری های معمولی

۲- بخاری های دارای هواساز یا فن دار (Forced Air Heater)

۳- سیستم های حرارت مرکزی (Central Heating)

۴- بخاری مادون قرمز

۵- گرمکن های خورشیدی

بخاری های معمولی که به صورت نفت سوز و گاز سوز موجود می باشند به دلیل پایین بودن ظرفیت حرارتی و عدم توزیع یکنواخت حرارت در محیط، در گلخانه های صنعتی و بزرگ قابل توجیه نبوده و صرفا از آنها در گلخانه های با سطح بسیار کم موسوم به گلخانه های خانگی می توان استفاده نمود.

ظرفیت بخاری گلخانه

ظرفیت گرمایی این بخاری گلخانه حداکثر ۱۲۰۰۰ تا ۱۵۰۰۰ در ساعت می باشد و راندمان حرارتی آنها در صورت طراحی مناسب به ٪۹۵ می رسد. بخاری های فن دار به دلیل اینکه دارای سیستم هوا ساز بوده و از طریق ایجاد جریان هوا در داخل بخاری جابجایی حرارت بخاری را بهتر انجام می دهند در گلخانه های کوچک تولیدی قابل توجیه هستند.

انواع سیستم های گرمایش در گلخانه

این بخاری ها در داخل گلخانه و با توجه به ظرفیت گرمایی که دارند به فواصل مساوی از همدیگر نصسبب می گردند. این روش ایجاد گرما در واقع ساده ترین و ارزانترین روش گرمایش گلخانه ای در گلخانه های تولیدی می باشند. این بخاری ها از اجزاء زیر تشکیل گردیده اند.

الف) محفظه احتراق
ب) محفظه تبادل حرارتی
ج) هواساز
د) دودکش

در این بخاری ها به دلیل ظرفیت بالای حرارتی ممکن است مشعل (محفظه احتراق) نیز دارای فن باشد تا هوای مورد نیاز سوخت وارد محفظه احتراق گردیده تا از احتراق ناقص که حاصل آن سوخت نسوخته و دوده باشد.

سوخت مصرفی

اشتعالی سوخت در محفظه احتراق باعت ایجاد گازهای داغ شده ، این گازها وارد محفظه تبادل حرارتی شده و هوای ارسال شده از طرف هواساز حرارت گازهای داغ را از این محفظه گرفته و به محیط گلخانه انتقال می دهد . به منظور انتقال گازهای احتراقی، این بخاریها حتما مجهز به دودکشی بوده تا به خارج از گلخانه انتقال یابند .

هرگونه اشکال در دودکشی باعت احتراقی ناقص در بخاری و افزایش غلظت گازهایی متلی CO۲، هیدروکربنها، اتیلن و سولفور می گردد که می توانند اثر سوء بر رشد گیاه داشته باشند.

با توجه به اینکه این بخاری ها در داخلی گلخانه هستند اکسیژن موجود در گلخانه را مصرف می کنند لذا این اکسیژن بایستی از هوای خارج و از طریق هواکش ها وارد گلخانه شود به طور تقریب به ازع هر حرارت تولیدی بایستی یک سانتی متر مربع هواکش در گلخانه در نظر گرفته شود.

واحدهای مستقل گرمایشی اگرچه دارای سیستم هواساز بوده و حرارت را به مسافت بیشتری در گلخانه انتقال می دهند، با این وجود توزیع حرارت در گلخانه به صورت مطلوب یکنواخت نبوده و نواحی که در مقابل جریان خروجی از هواساز واحد گرمایشی قرار دارند به مراتب گرمتر از سایر نقاط می باشند.

بنابراین در واحدهای گلخانه ای که به صورت صنعتی اداره می شوند تجهیزات دیگری در کنار این بخاری ها استفاده می کنند که وظیفه توزیع و پخش یکنواخت حرارت در محیط گلخانه را بعهده دارند . بدین
منظور دو روش زیر مرسوم می باشد.


تجهیزات گلخانه ای
تهویه گلخانه خیار

ارسال دیدگاه