بررسی دستگاه های گازسوز

بررسی دستگاه های گازسوز

بررسی دستگاه های گازسوز

دستگاه گازسوز وسیله ای است دارای یک یا چند مشعل، که گاز در آن برای تولید گرما مشتعل می شود. دستگاه گازسوز باید امکان تنظیم جریان گاز، تهویه ی هوا، هدایت گازهای احتراق، انتقال گرما و تخلیه دود را با ایمنی کامل فراهم سازد. همانطور که میدانید بخش عمده ای از گاز طبیعی را متان با فرمول شیمیایی CH تشکیل می دهد. گاز پس از ورود به محفظه ی احتراق دستگاه گازسوز در مجاورت با شعله شمعک (پیلوت) یا جرقه و در صورت وجود هوا مشتعل میگردد. در احتراقی کاملی محصولات احتراق شامل گاز دی اکسیدکربن (CO)، بخار آب (HO) و گرما می باشد.

CH + YO — CO + Y HO

اگر مقدار گاز متان را بر حسب متر مکعب در نظر بگیریم برای این که یک متر مکعب گاز متان به صورت کامل بسوزد نیاز به ۲ متر مکعب اکسیژن (O) دارد، که در اثر این احتراق کامل یک متر مکعب گاز کربنیک (CO) و ۲ متر مکعب بخار آب تولید می شود.

جت هیتر گرمایشی
جت هیتر ۱۱۰۰۰۰ کیلو کالری

پکیج ها

گرم سیستم گرم کننده به طرف رادیاتورها قطع می شود و این آب گرم به داخل مبدل حرارتی ثانویه جریان مییابد و باعث گرم شدن آب سرد ورودی به مبدل حرارتی ثانویه می شود. آب گرم مصرفی از پکیج به داخل لوله ی آب گرم مصرفی ساختمان جریان مییابد.

پس از بسته شدن شیر آب گرم مصرفی، آب گرم سیستم گرم کننده مجدداً به رادیاتورها جریان یافته و جریان آن به مبدل حرارتی ثانویه قطع می گردد. مشعل پکیج تا زمانی که دمای آب گرم سیستم گرمایشی به دمای تنظیم شده توسط اکوستات نرسیده است به کار خود ادامه میدهد.

بررسی دستگاه های گازسوز

در تابستان جریان آب گرم سیستم گرمایش به طرف رادیاتورها قطع است در نتیجه مشعل پکیج با باز شدن شیر آب گرم مصرفی روشن می شود و با بسته شدن شیر آب گرم مصرفی مشعل پکیج خاموش می شود. عملکرد تابستانی پکیج دیواری مشابه آبگرمکن گازی دیواری (لحظه ای) میباشد.

آب گرم مصرفی درون آن جریان دارد. آب سرد به داخل لوله های مسی وارد می شود و پس از تبادل حرارت با آب گرم سیستم گرمایش داخل پوسته، گرم شده و پس از خروج از لوله های مسی مبدل حرارتی ثانویه وارد لولهای آب گرم ساختمان می شود.

در زمانی که شیر آب گرم مصرفی باز نباشد، آب گرم سیستم گرمایشی در داخل پوسته ی مبدل حرارتی ثانویه جریان ندارد و آب گرم مدار گرم کننده از طریق لولهای رفت آب گرم به رادیاتورها یا سایر دستگاههای پخش کننده ی گرما وارد می شود.

آب گرم داخل رادیاتورها با محیط نصب رادیاتور تبادل حرارت می کند و با کاهش دما وارد لولهای برگشت آب گرم شده و به پکیج باز میگردد.

محاسبه

زمانی که شیر آب گرم مصرفی باز می شود شدن مسیر شماره ی ۲ شیر سه راهه به شماره ی ۱ یعنی آب گرم خروجی از مبدل حرارتی اولیه وارد پوسته ی مبدل حرارتی ثانویه می شود و پس از تبادل ثانویه خارج شده و با عبور از اتصالهای ۳ و ۱ شیر سه راهه به مکشی پمپ میرسد. اب سرد ورودی به مبدل ثانویه در اثر تبادل حرارت با آب گرم داخل پوسته، گرم شده و به طرف لوازم بهداشتی جریان مییابد. پس از بسته شدن شیر آب گرم مصرفی، جریان آب در داخل لوله های مبدل ثانویه متوقف می شود. در نتیجه سنسور فشار پیام قطع جریان آب گرم مصرفی را صادر می کند و باعث تغییر حالت شیر سه راهه می شود یعنی مسیر ۳ به ۱ قطع و مسیر ۲ به ۱ باز می شود.


بررسی سیستم های تأسیسات برودتی
محاسبه انرژی گرمايشی ساختمان ها شهری

ارسال دیدگاه