بهینه سازی امکانت گرمایشی

بهینه سازی امکانت گرمایشی واحدهای مسکونی

بهینه سازی امکانت گرمایشی واحدهای مسکونی به تفکیک اقلیم

بهینه سازی امکانت گرمایشی : انرژی به عنوان یکی از مهمترین عوامل تولید، زیربنای اصلی توسعه به شمار میرود. حامل های انرژی در تمامی ابعاد زندگی مورد استفاده قرار میگیرند و اصلاح رفتار خانوارهای کشور و ویژگی های واحدهای مسکونی، اثر مهمی در مصرف انرژی دارند. در دنیای امروز توجه به اصلاح الگوهای مصرف انرژی اهمیت ویژهای داشته و در این راستا ارتقای فرهنگ عمومی به منظور صرفهجویی در استفاده از حاملهای انرژی، حائز اهمیت است که این امر با توجه به نوع وسایل، برچسب انرژی، عمر و مدت زمان استفاده از امکانات و تجهیزات هیتر حاصل می شود.

در ضمن در دنیای امروز توجه بسیاری به شیوهی ساخت و سازها در واحدهای مسکونی و اداری می شود و در برخی کشورها به ساختمان ها برچسب انرژی تعلق میگیرد. توجه به چگونگی ساخت و ساز مانند مصالح عمدہی موجود در ساختمان، نوع عایق بندی، تعداد و اندازه ی پنجرهها، جهت نورگیری و … تأثیر بسزایی در کسب انرژی از محیط پیرامون یا اتلاف آن دارد.

بهینه سازی امکانت گرمایشی

در ایران نیز مقررات ملی ساختمان به تصویب رسیده و باید مورد توجه قرار گیرد. رعایت مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان، از طریق کاهش مصرف، به اقتصاد خانوار کمک میکند و موجب افزایش رفاه نسبی در نتیجه مصرف صحیح انرژی، کاهش الودگیهای ناشی از مصرف سوخت، کاهش استهلاک سیستم سرمایش و گرمایش و توزیع متعادل حرارت و امکان برقراری دماهای متفاوت در اتاقها می شود. بر اساسی مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان، کشور به ۵ اقلیم سرد، گرم و خشک، معتدل و خشک، معتدل و مرطوب و گرم و مرطوب تقسیم شده است.

» استفاده از پنجره ی دوجداره و بهینه سازی امکانت گرمایشی

در مقاله ی حاضر ویژگیهایی مانند استفاده از پنجره ی دوجداره، عایق تأسیسات و دیوار و اندازه ی پنجره به تفکیک اقلیم مبحث ۱۹ بررسی شده است. در ضمن به منظور بررسی امکانات و تجهیزات گرمایشی و میزان استفاده از این امکانات از اقلیم بندی صورت گرفته توسط شرکت ملی گاز استفاده شده که کشور به ۴ منطقه با نیاز گرمایشی خیلی زیاد، زیاد، متوسط و کم تقسیم شده و نوع وسیله ی گرمایشی مورد استفاده و متوسط ساعت مورد استفاده از هر یک از وسایل بر اساس اقلیم شرکت ملی گاز برردمساسی شده است.

بخاری کارگاهی نفتی 0320 انرژی
بخاری کارگاهی نفتی ۰۳۲۰ انرژی

» شیوهی گرداوری اطلاعات

اطلاعات مورد نیاز از نتایج طرح آمارگیری از «مصرف حاملهای انرژی در بخش خانوار در نقاط شهری» در سال ۱۳۹۰ به دست آمده است. در این طرح که توسط مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۰ اجرا شد، مأموران آمارگیری به ۱۳۶ ۱۵ خانوار شهری مراجعه کرده و اطلاعات مربوط به خانوار از طریق مصاحبه ی حضوری با یکی از اعضای خانوار اخذ و در پرسش نامه ی مربوط ثبت شده است. حداکثر خطای نسبی پذیرفته شده برای براورد پارامترهای در نظر گرفته شده، در سطح مناطق شهری هر یک از استان ها، ۹ درصد در نظر گرفته شد.

» نتایج اطلاعات

از مجموع نمونه های مراجعه شده، ۹۱/۷ درصد خانوارها به اطلاعات پرسش نامه پاسخ دادند. در طرح آمارگیری از مصرف حاملهای انرژی در بخش خانوار اطلاعاتی در خصوصی مشخصات واحد مسکونی و وسیله ی نقلیه، امکانات و تجهیزات خانوار، امکانات و تجهیزات گرمایشی، امکانات و تجهیزات سرمایشی، روشنایی و مشخصات عمومی اعضای خانوار نیز گرداوری شده است.


  • محاسبه مصرف انرژی سیستم گرمایش از کف و رادیاتوری در واحد ساختمان
  • افزایش راندمان بخاری گازی
  • ﻋﻤﻠﻜﺮد ﮔﺮﻣﺎیشی ﮔﻠﺨﺎﻧﻪ ﻫﺎی ﺧﻮرﺷﻴﺪی برای ساختمان ها
  • بهینه سازی سیستم های گرمایشی
  • بهینه سازی سیستم گرمایشی
  • بهینه سازی گرمایش ساختمان
  • گرمایشی از کف
  • گرمایشی انرژی
  • گرمایشی برقی
  • گرمایشی تابشی
  • بهینه سازی امکانت گرمایشی
  • بهینه سازی وسایل گرمایشی
  • بهینه سازی مصرف انرژی گرمایشی

ارسال دیدگاه