تجهیزات گرمایشی گلخانه

تجهیزات گرمایشی گلخانه

وسایل گرمایشی گلخانه ها برای گرم کردن گلخانه ها غیر از آفتاب، که منبع حرارت طبیعی به حساب می آید، از موادی مانند نفت، زغال سنگ، چوب، روغن ها، گاز طبیعی و برق و غیره استفاده می شود. برای تأمین حرارت یکنواخت و کنترل دما در شب های سرد زمستان این منابع تولید انرژی باید به دستگاه های اتوماتیکی مجهز باشند. سیستم حرارتی گلخانه ها بستگی به نوع گلخانه و در اختیار بودن سوخت ارزان دارد. مؤساتی که گلخانه های متعدد و وسیع دارند از دستگاه های حرارتی مرکزى (شوفاژ آب گرم) یا سیستم تولید حرارت به وسیله ی بخار استفاده می کنند، این دو روش هزینه ی اولیه ی زیادی دارد ولی به خاطر سوخت ارزان قابل توجیه می باشند.

انواع سیستم های گرمایشی

سیستم های گرمایش گلخانه ها را می توان به سه دسته تقسیم کرد:

۱- گرم کردن هوا توسط کوره
۲- سیستم های آب گرم
۳- سیستم های گرمایشی زیرزمینی

الف – کورههای هوای گرم : این سیستم از یک کوره مکعبی یا استوانهای تشکیل شده است که در وسط آن مشعل قرار دارد. شعله آتش حاصل از احتراق سوخت، کوره را گرم می کند هوای اطراف کوره گرم میشود سپس هوای گرم از داخل از دود کشی خارج می شود گرمای ناچیزی دارد باید توجه داشت که کوره ها و بخاری ها حتما به دودکش وصل شوند زیرا گازهای متصاعد شده از سوخت آنها برای گیاهان سمی می باشد.

هیتر برقی کوچک
هیتر برقی خانگی

ب – بخاری پنکه دار در این سیستم گرمایش هوای سرد گلخانه ها توسط پنکه ای مکیده و به روی کوره و شبکه لوله های حرارتی کشیده می شود، بدین صورت هوا گرم شده و از پنجره بالای بخاری به صورت یک جریان ممتد هوایی در داخل گلخانه منتشر می شود هوای گرم به سبب سبکی بالا می رود ولی با از دست دادن حرارت دوباره پایین میآید و همین امر به برقراری یک جریان هوایی منجر میگردد.

 

 

کوره ها دو ترموستات دارند یکی برای خاموش و روشن کردن مشعل و دیگری برای کنترل دمنده. کار این ترموستات دمنده آن است که از روشن شدن دمنده، قبل از این که درجه حرارت کوره به حداکثر خود برسد جلوگیری می کند و همچنین با خاموش شدن مشعل، تا موقعی که هوا هنوز گرم است اجازه خاموش شدن به پنکه را نمی دهد.

ج – سیستم های آبگرم : این سیستم از یک دیگ آب گرم، یک پمپ آب برای پر کردن مخزن وسایل تصفیه آب، تابلو کنترل و شبکه لوله کشی تشکیل شده است. دیگ های آب گرم از جنس فولاد ساخته میشوند که با جوشکاری درزهای آنها کاملاً آب بندی می شوند.

این دیگ ها معمولا از نوع ۲ یا ۳ لوله ای هستند بدین معنی که هوای گرم ۲ یا ۳ بار در مخزن آب میگردد تا گرمای خود را به آب بدهد. سیستم آب گرم بیشتر گلخانه ها از نوع تحت فشار است. با افزایش درجه حرارت آب در این سیستم و نصب یک پمپ در مدار گرمای منبع به سرعت به هوای گلخانه منتقل می شود.

برای کنترل سیستم، ترموستاتی روی دیگ نصب شده که درجه حرارت آب را ثابت نگه می دارد و نیز، سوپاپ های اختلاط روی چند شاخه خروج دیگ قرار دارند که درجه حرارت هریک از لوله های گرم کن را تنظیم می نمایند. در بعضی از خزانه کاری ها این سیستم به کامپیوتر نیز مجهز است که با دریافت اطلاعات گرمایی از داخلی و خارج گلخانه دستگاه های گرمایش و تهویه را به طور خودکار به کار میاندازد تا درجه حرارت داخل ثابت بماند.


کنترل کامپیوتری گرمایش گلخانه
شرایط گرمایش گلخانه

1 دیدگاه

  • هیوندای جنسیس

    عالیی بود مث همیشه

  • ارسال دیدگاه