تجهیزات گلخانه ای

تجهیزات گلخانه ای

بدین منظور تجهیزاتی مثل ایجاد حرارت و سرما، آبیاری، کوددهی و غیره مورد نیاز می باشند. این تجهیزات به همراه وسایل اندازه گیری و کنترل می توانند شرایط دلخواه مدیر گلخانه را فراهم نمایند.

لذا مهمترین تجهیزاتی که در اینجا تحت عنوان تجهیزات گلخانه ای مورد بحت قرار می گیرد عبارتند از:

عملگرها (Actuators) : این دستگاه ها انجام بعضی از وظایف مثل ایجاد حرارت، سرما، تزریق Co۲ ، آبیاری و غیره را بعهده دارند.

بخاری کارگاهی نفتی 0320 انرژی
بخاری کارگاهی نفتی ۰۳۲۰ انرژی

دستگاه های اندازه گیری و حسگرها (Sensors) : این تجهیزات وظیفه اندازه گیری شرایط موثر بر محیط داخل گلخانه را بعهده دارند عواملی مثل درجه حرارت ، رطوبت هوا، نور ، میزان CO۲ ، از مهمترین مواردی هستند که این تجهیزات بایستی بطور مداوم اندازه گیری و ثبت نمایند.

تجهیزات گلخانه ای

کنترل کننده ها ( Controllers) : این تجهیزات در واقع رابط بین عملگرها و دستگاه های اندازه گیری می باشند. به طور کلی شرایط مطلوب محیطی (Set Points) از نقطه نظر درجه حرارت، رطوبت و … توسط مدیر گلخانه به عنوان مقادیر مطلوب مشخص و در اختیار کنترل کننده ها قرار می گیرند ، از طرف دیگر مقادیر اندازه گیری شده توسط دستگاه های اندازه گیری و سنسورها نیز مرتبا در اختیار کنترل کننده قرار می گیرد.

تجهیزات گلخانه ای

دستگاه اضطراری مولد برق (Backup power) : با توجه به اینکه در یک گلخانه صنعتی تجهیزات فوق عموما توسط برق بکار میافتند، قطع برق حتی در کوتاه مدت می تواند شوک های حرارتی، رطوبتی و غیره را به گیاهان داخل گلخانه وارد کرده به گونه ای که اثرات آن جبران ناپذیر خواهد بود ، بنابراین وجود اینچنین دستگاه هایی نیز ضروری می باشد . در فصول بعد ھر یک از تجہیزات فوق باتفصیل بیشتری مورد توجه قرار می

گرمایش گلخانه Greenhouse Heating : همان طور که می دانیم گیاه جهت رشد نیازمند شرایط مناسب می باشد عواملی که محیط مطلوب برای رشد گیاه را فراهم می کنند ، شامل درجه حرارت، نور ، رطوبت و تغذیه می باشد.

از آنجایی که اصولا فلسفه وجودی گلخانه اینست که محیطی برای گیاه فراهم کنیم که متفاوت از شرایط خارج باشد، یکی از این شرایط مهم درجه حرارت است. مطمئنا گیاهان گلخانه ای در فصلی یا فصولی از سال رشد خواهند که درجه حرارت بیرون به مراتب کمتر از درجه حرارت مورد نیاز می باشد بنابراین ایجاد حرارت مصنوعی در داخل گلخانه از ضروری ترین تجهیزات مورد نیاز در گلخانه می باشد.

حال چنانچه لحظه ای را در نظر بگیریم که حرارت داخل گلخانه مطلوب گیاه بوده ولی از حرارت بیرون به مراتب بیشتر است، این اختلاف درجه حرارت سبب می گردد انتقال حرارت به طرق مختلف از داخل گلخانه به محیط خارج انجام میگردد.

برای اینکه بتوانیم درجه حرارت داخل گلخانه را در همان حد مطلوب نگه داریم لازم است با همان شدتی که محیط گلخانه ای شما با تبادل حرارتی با محیط بیرون حرارت از دست می دهد به همان شدت توسط یک سیستم گرمایش مناسب به طور یکنواخت حرارت به محیط گلخانه وارد نماییم .

روشی های اتلافیه حرارت از گلخانه

در یک گلخانه با توجه به اینکه سقف و دیوارهای آن عموما شیشه ای، مواد فایبرگلاس، پلاستیکی و نازک می باشد. انتقال حرارت از داخل به بیرون به یکی از طرق زیر یا با ترکیبی از آنها انجام می گیرد

الف) شندایت و انتقال : منظور حرارتی است که از بین دیوارهای محافظ گلخانه به خارج انتقال می یابد .

این نوع انتقال حرارت تحت تاثیر سه عامل می باشد ، ضخامت دیوارها، جنس دیواره و اختلاف درجه حرارت داخلی و بیرون، هرچه ضخامت دیواره ها بیشتر انتقال حرارت کمتر ، هرچه جنس دیواره ها دارای ضریب انتقال حرارت کمتری باشد (عایق حرارت) انتقال حرارت کمتر و هر چه اختلاف دمای داخلی و بیرون بیشتر باشد، شدت انتقال حرارت بیشتر خواهد بود.

ب) نفوذ غوا : منظور حرارتی است که از درهای ورود و خروج ، منافذ و پنجره ها صورت می گیرد. انتقال حرارت در این روش با ورود هوای سرد به داخلی و خروج هوای گرم از داخل صورت می گیرد عموما این روش اتلاف حرارت متاثر از میزان وزش باد می باشد ، بطوریکه با افزایش سرعت باد افت حرارتی بیشتری خواهیم داشت

ج) تشعشع حرارتی : عبارتست از تلفات حرارتی از طریق ساطع شدن انرژی حرارتی به صورت تشعشع از طرف جسم گرمتر به اجسام سردتر.


تهویه گلخانه خیار
کنترل دمای گلخانه خیار

ارسال دیدگاه