بهره برداری داری از اﻧﺮژی دیگهای بخار

بهره برداری داری از اﻧﺮژی دیگ بخار

مقاله راهنمای بهره وری انرژی به منظور ارتقاء دانش متصدیان و مالکین دیگ های بخار تدوین شده است. بدون شک رعایت نکات و راهنمایی های مندرج در کتاب به افزایش بهره وری در سیستم های دیگ بخار منجر خواهد شد. در فصل های مختلف کتاب تقریباً به تمامی موارد مرتبط با دیگ های بخار (اصلاح آب، بازیافت حرارت، احتراق، تولید همزمان و اصلاح گاز خروجی) اشاره شده است. نگارش کتاب به نحوی است که درک آن آسان بوده و از تعاریف پیچیده فنی پرهیز شده است.

برای درک بهتر مطالب، اقدامات ساده برای دستیابی به بهره وری انرژی، ارایه شده است. از آنجا که نوع و طبیعت دیگ بخار بسیار متفاوت است لذا سعی شده است تا فقط به نکات مشترک پرداخته شود. در هر فصل از کتاب برای افزایش بازدهی در دیگهای بخار چک لیست خاصی ارایه شده است که متصدیان امور با بهره گیری از آنها میتوانند اثر بخشی اقدامات خود را ارزیابی نمایند . سازمان بهرهوری انرژی ایران از خوانندگان کتاب تقاضا دارد برای ارتقاء کیفیت مطالب و همچنین پوشش بهتر نیاز صنایع به اطلاعات علمی، نظرات اصلاحی و پیشنهادات خود را به سازمان ارسال دارند.

اصلاح آب دیگهای بخار

اصلاح آب دیگهای بخار به سه دسته زیر قابل تقسیم است:
الف – اصلاح خارجی (بیرونی )
ب – اصلاح داخلی ( درونی )
ج – اصلاح بخار تقطیر شده کیفیت آب ورودی به انواع دیگ بخار متفاوت بوده و عمدتاً به ظرفیت و فشار آن بستگی دارد.
بطور کلی هر قدر که فشار دیگ بخار افزایش یابد آب تغذیه باید با کیفیت مطلوب تری وارد دیگ شود. رابطه فشار و کیفیت آب تغذیه ارائه شده است. البته آمار و ارقام این جدول نباید به عنوان کیفیت مطلق در نظر گرفته شود و لازم است تا برای تعیین دقیق پارامترها از مشاورین ذیربط استعلام نمود.

دیگ بخار

اصلاح آب

آب برای تولید بخار، یک سیال ضروری به شمار می آید. حفظ کیفیت آب موجب ارتقاء بازدهی و افزایش طول عمر دیگ های بخار می شود. استفاده از آب با کیفیت پائین باعث بروز مشکلات جدی برای دیگ های بخار شده و در خیلی مواقع موجب تخریب کامل آن می گردد. در این فصل متداولترین و جدی ترین مشکلاتی که در رابطه با دیگ های بخار صنعتی صورت می پذیرد تشریح و روشهای صحیح نگهداری از دیگهای بخار بیان میگردد. معمولا مشکلات دیگهای بخار خاص خود بوده و شدیداً به نوع آب و نحوهٔ بهره برداری وابسته است، لیکن سعی بر آن است تا مبانی عمومی و متداول در این فصل تشریح گردد. بهره گیری از مشاورین ذیصلاح برای دستیابی به سیستمهای مناسب اصلاح آب و یا استفاده از مواد شیمیایی مناسب، موجب افزایش بهره وری در دیگ های بخار خواهد شد.

بخاری کارگاهی نفتی گازوئیلی 0430 انرژی
بخاری کارگاهی نفتی گازوئیلی ۰۴۳۰ انرژی

مشکلات آب دیگهای بخار

معمولا مشکلات آب دیگ های بخار به دو گروه زیر قابل تقسیم بندی می باشند:
الف – مشکلات ناشی از ترسیب مواد یا رسوبگذاری
ب – مشکلات ناشی از خوردگی از آنجائیکه این دو مورد از عمده ترین و متداولترین مشکلات دیگهای بخار به شمار می آیند، بسیار محتمل است که هر دو مشکل بطور همزمان برای دیگهای بخار حادث گردد.

بسیاری از مشکلات خوردگی در اثر رسوبگذاری پدیدار می شوند و همچنین در بسیاری از موارد عامل خوردگی باعث بروز مشکلات رسوبگذاری می شود. بهرحال هر دو مشکل فوق را میتوان با تمهیدات علمی از میان برداشت و برطرف کرد.


افزایش گرمایی بخاری گازی

ﮔﻠﺨﺎﻧﻪ ﻫﺎی گرمایشی ﺑﺮودتی و ﺗﻬﻮﻳﻪ آن

ارسال دیدگاه