دیگ های چدنی

دیگ های چدنی

دیگ های چدنی

نصب دیگ های چدنی

برای تولید آب گرم در سیستم های حرارت مرکزی از دیگ استفاده میشود. مواد سوختنی مانند گاز، گازوئیل، و یا مازوت توسط مشعل در دیگ میسوزد و گرمای حاصل شده به آب داخل دیگ انتقال مییابد. دیگ ها از نظر جنس در دو نوع کلی چدنی و فولادی طراحی و ساخته شدهاند.

ساختمان دیگ های چدنی

جنس این دیگ از چدن است و به روش ریختهگری و به صورت پره پره ساخته میشود. تعداد پره های دیگ برحسب ظرفیت حرارتی متفاوت است. دیگ های چدنی در مدلهای مختلف ساخته می شود و دارای اشکال و ابعاد متفاوتی است. در تمام دیگ های چدنی سه نوع پره به کار گرفته میشود. پر هى اول (محل نصب مشعل)، پرهی آخر (محل نصب دودکش)، پره های وسط که تعداد انها می تواند تغییر کند . پره ها و متعلقات مربوط به دیگ به صورت باز از کارخانه تحویل گرفته میشود و معمولاً طبق دستورالعمل کارخانه ی سازنده در محل جمع میگردد.

 دیگ های چدنی

هیتر سوپر آرارات
هیتر سوپر آرارات

 

مزایا و معایب دیگ بخار چدنی مزایا:

۱- دیگ های چدنی به علت پرهای بودن به راحتی قابل حمل و نقل است.

۲- در صورت بروز عیب در هر پره می توان فقط آن پره را تعویض نمود.

۳- چنانچه بعد از سالها نیاز به تعویض دیگ باشد به راحتی و بدون تخریب ساختمان می توان دیگ را باز و پره های آن را از موتورخانه خارج نمود و دیگ جدید را در موتورخانه نصسب کرد.

۴- ظرفیت دیگ با اضافه کردن پرهی وسط به راحتی قابل تغییر است.

۵- مقاومت آن در مقابل زنگزدگی زیاد است.

معایب:

۱- بسیار شکننده است و در مقابل تنشهایی که بر آن وارد شود مقاوم نیست.

۲- ظرفیت ان محدود است و برای ظرفیت های بالا

مواد نسوز و عایقکاری دیگ ها – برای جلوگیری از خارج شدن دود و شعله از فضای بین پره ها معمولاً این فضا توسط نخ و یا طناب نسوز پوشسيده می شود. نخ توسط چسب سیلیکات در جای پیش بینی شده در پره ها قرار میگیرد

آجرهای دیگ های چدنی برخورد مستقیم شعله بر روی سطوح چدنی دیگ مشکلاتی مانند ترکیدگی پره ها و یا رسوب موضعی در مسیر جریان آب ایجاد میکند. برای جلوگیری از بروز این مشکلات از آجرهای نسوز استفاده می شود، تا مانع از تماس مستقیم شعله با پره های دیگ گردد. در مدل های قدیمی معمولاً از آجر نسوز و خاک نسوز استفاده میشد و داخل کوره و مخصوصاً پرهی آخر را آجر چینی می کردند.

امروزه سازندگان دیگ های چدنی آجرهای نسوز را به صورت یکپارچه و متناسب با شکل پره های آخر و اول تهیه می کنند و همراه با دیگ به خریدار می فروشند  . جنس این آجرها معمولاً از مواد آزبست است و مقاومت خوی در مقابل حرارت دارند و با صفحات نگهدارندهی فلزی در جای خود محکم می شوند. همچنین برای استحکام بیشتر می توان درز آجر و دیگ را به کمک سیمان نسوز پر نمود.


تامین گرمایش گلخانه در فصل زمستان
تامین گرمایش گلخانه

ارسال دیدگاه