روش های تنظیم دما

روش های تنظیم دما و ضد عفونی خاک گلخانه

روش های تنظیم دما و ضد عفونی خاک گلخانه

روش های تنظیم دما گلخانه

عوامل خسارت زای خاکزی در گلخانه شامل قارچ های بیمارگر، نماتدها، باکتری ها، علف های هرز، حشرات و کنه ها هستند. این عوامل به روش های شیمیایی و غیر شیمیایی کنترل می شوند. روش های شیمیایی شامل استفاده از ترکیبات گازی و غیر گازی است. مهم ترین ترکیب گازی ضد عفونی خاک متیل بروماید است که مصرف ان در بسیاری از کشور ها ممنوع شده است.

در ایران این ترکیب با محدودیت مصرف مواجه است و طبق تواقفات به عمل آمده قرار است تا سال ۲۰۱۵ ممنوع شود. مهم ترین روش غیر شیمیایی ، روش آفتابدهی خاک و مواد بستری گلخانه برای کنترل عوامل خسارتزای خاکزی یا عواملی که یک مرحله زیستی از آنها در خاک بسر می برد می باشد. روش آفتابدهی خاک با پلاستیک اولین بار توسط گلخانه داران ژاپنی -۱۹۷۰ – به کار گرفته شد و سپس توسط ۱۹۷۶ Katan et al معرفی و متعاقبا آن در کشورهایی با آب و هوای گرم به کار برده شد.

همچنین این روش حدود ۳۵ سال پیش در سال ۱۹۷۹ توسط Katan و De Vey گزارش شد و مورد توجه مدیران برنامه IPM قرار گرفت و به سرعت به عنوان یک روش غیر شیمیایی در سایر کشورها به کار برده شد. در این روش با به دام انداختن انرژی خورشیدی در زیر پلاستیک و گرم شدن خاک تا ۷۰ درجه سلسیوس سطح خاک و ۰ درجه سانتی گراد در عمق ۵ ؛ سانتیمتری بسیاری از عوامل خسارتزای خاکزی کنترل شدند.

دانخوری
دانخوری مرغداری

روش های تنظیم دما

 

عوامل موثر دما در روش های تنظیم دما

حساسیت عوامل خسارتزای خاکزی به دما هیتر گلخانه دامنه حساسیت موجودات زنده به دما متفاوت است. تعداد معدودی از موجودات قادرند دماهای بالاتر از حد متعارف را تحمل کنند و بیشتر موجودات در دماهای پایین زندگی می کنند. برای مثال حد بالای دما برای گیاهان آوندی ۵؛ درجه سلسیوس، برای قارچها ۹۰ درجه سلسیوس و باکتری ها ۱۰۰-۷۰ درجه سلسیوسی است.

اما باید توجه داشست که مدت زمان در معرضی دما قرار داشتن، محیط خشک یا رطوبتی بودن از عوامل مهم در تعیین دامنه حساسیت موجودات نسبت به دما می باشد. برای مثال سرعت افزایش دما در محیط های مرطوب نسبت به محیط خشک بیشتر ست .

همچنین بذر گیاهان ، میکروارگانیسم ها و اندامهای در حال استراحت و غیر فعال در شرایط مطلوب فعال شده و حساسیت آنها نسبت به دما بیشتر می شود. همچنین درباره مکانیسم تاثیر این روش، دماهای موثر خاک برای کنترل عوامل خسارتزا، قطر پلاستیک رنگ و سایر مشخصات فنی پلاستیک، طول روز، میزان رطوبت خاک، اطلاعات زیادی بدست آمده است. اما بعضی موارد از جمله کوتاه کردن دوره آفتابدهی ، حفظ آنتاگونیست های بيولوژيک و… تحقیقات ادامه دارد و نتایج خوبی ارایه شده است.

مشخصات خاک و بسترهای کشت خاک مخلوط پیچیده ای از مواد معدنی، آلی و موجودات زنده است. خصوصیات فیزیکی، شیمیائی و بیولوژیکی: خصوصیات فیزیکی خاک مرکب از سه فاز یا حالت جامد، مایع و گاز هستند. مطالعه فیزیکی این سه فاز، فیزیک خاک نام دارد و مشتمل بر موارد زیر می باشد : دانسیته و تخلخل – بافت – ساختمان – رنگ – نگهداری و حرکت آب در خاک.

خصوصیات شیمیائی در روش های تنظیم دما

مطالعات مربوط به خواص شیمیائی خاک به خصوصیات شیمیائی خاک که تگی به ترکیب معدنی، مواد آلی و محیط دارد، می پردازد. فهم شیمی خاک در فهم تشکیل خاک و حاصلخیزی نقش مهمی دارد. خصوصیات بیولوژیکی: بیولوژی خاک مطالعه موجودات زنده در خاک است. تعداد زیادی باکتری، قارچ، کرمها، حشرات در خاک زندگی می کنند.

روش های تنظیم دما

بسیاری از این موجودات زنده به تامین حاصلخیزی خاک بواسطه تجزیه باقیمانده های گیاهی و جانوری که منجر به گردش مجدد عناصر غذایی می شود، کمک می کنند. ( نقل از لطفی، کارشناسی مهندسی محیط زیست) هرچه دانه خاک ریزتر باشد، آب بیشتری را به خود جذب می کند بطور کلی خاک خوب و حد واسط از دانه های ریز و درشت تشکیل یافته است.


بررسی ﺳﯿﺴﺘﻢ ﻫﺎی ﮔﺮﻣﺎﯾﺸﯽ در ﮔﻠﺨﺎﻧﻪ ﻫﺎ
روش های شستشوی دیگ بخار

ارسال دیدگاه