روش های شستشوی دیگ بخار

Notice: Undefined variable: closing_p in /home/eigfair1/domains/heaterjet.com/public_html/wp-content/themes/buildpress/functions.php on line 350 Notice: Undefined variable: closing_p in /home/eigfair1/domains/heaterjet.com/public_html/wp-content/themes/buildpress/functions.php on line 350 Notice: Undefined variable: closing_p in /home/eigfair1/domains/heaterjet.com/public_html/wp-content/themes/buildpress/functions.php on line 350 Notice: Undefined variable: closing_p in /home/eigfair1/domains/heaterjet.com/public_html/wp-content/themes/buildpress/functions.php on line 350 Notice: Undefined variable: closing_p in /home/eigfair1/domains/heaterjet.com/public_html/wp-content/themes/buildpress/functions.php on line 350 Notice: Undefined variable: closing_p in /home/eigfair1/domains/heaterjet.com/public_html/wp-content/themes/buildpress/functions.php on line 350 Notice: Undefined variable: closing_p in /home/eigfair1/domains/heaterjet.com/public_html/wp-content/themes/buildpress/functions.php on line 350 Notice: Undefined variable: closing_p in /home/eigfair1/domains/heaterjet.com/public_html/wp-content/themes/buildpress/functions.php on line 350 Notice: Undefined variable: closing_p in /home/eigfair1/domains/heaterjet.com/public_html/wp-content/themes/buildpress/functions.php on line 350 Notice: Undefined variable: closing_p in /home/eigfair1/domains/heaterjet.com/public_html/wp-content/themes/buildpress/functions.php on line 350 Notice: Undefined variable: closing_p in /home/eigfair1/domains/heaterjet.com/public_html/wp-content/themes/buildpress/functions.php on line 350 Notice: Undefined variable: closing_p in /home/eigfair1/domains/heaterjet.com/public_html/wp-content/themes/buildpress/functions.php on line 350 Notice: Undefined variable: closing_p in /home/eigfair1/domains/heaterjet.com/public_html/wp-content/themes/buildpress/functions.php on line 350 Notice: Undefined variable: closing_p in /home/eigfair1/domains/heaterjet.com/public_html/wp-content/themes/buildpress/functions.php on line 350 Notice: Undefined variable: closing_p in /home/eigfair1/domains/heaterjet.com/public_html/wp-content/themes/buildpress/functions.php on line 350 Notice: Undefined variable: closing_p in /home/eigfair1/domains/heaterjet.com/public_html/wp-content/themes/buildpress/functions.php on line 350

روش های شستشوی دیگ بخار

روش های شستشوی دیگ بخار

روش های شستشوی دیگ بخار شستشوی شیمیایی به مراتب سریعتر و با صرفه تر از شستشوی روشهای مکانیکی از قبیل برسی زنی، چکشی کاری و جت زنی می باشد که می توان به عملیات تمیزکاری مقدماتی، تمیزکاری در حین سرویس و اسید شویی دیگ های بخار و احیای رزین های تبادل کننده یونی اشاره نمود.

باید تجهیزاتی که در آنها تبادل حرارتی رخ می دهد قبل از در سرویس قرار گرفتن تحت عملیات Boil Out قلیایی قرار بگیرند تا برشهای روغنی، رسوبات کم ضخامت، روغن های روان کننده و ذرات ناشی از درزهای لوله کشی مواد که هنگام ساخت و نصب تجهیزات حاصل شده اند، زدوده شود . Boil Out به منظور شستشو سطح فلز و تشکیل یک لایه محافظ یکنواخت و از جنسی مگنتیت بر روی سطح می باشد. در صورت تمیز کاری مقدماتی ناقص خوردگی حفره ای رخ می دهد.

شستشوی دیگهای بخار در حال سرویس، ترکیب آب جبرانی تغییر می کند و یا در سرعت Blow Down تغییر رخ می دهد. لخته های نرم و لجنی شکل و همچنین خرد شدن رسوبات دیگ های بخار موجب بسته شدن خطوط اصلی و انسداد لوله های Blow Down می شود در ضمن مانع انجام عمل گردش آب در سیستم دیگ بخار می گردد بنابراین برای حذف رسوبات از فرآیند شستشوی در حال گردش استفاده می کنیم. همیشه امکان پیش بینی تأثیر یک محلول شیمیایی بر روی یک رسوب وجود ندارد.

هیتر بخاری کارگاهی 0510 انرژی
بخاری کارگاهی نفتی/ گازوییلی ۰۵۱۰ انرژی

اگر زدودن رسوب سولفات کلسیم مورد نظر باشد از هیدروکسید سدیم استفاده می شود. هنگام بررسی محل و ضخامت رسوبات و تشخیص نوع آنها یکی از لوله های دیواره آب به طور نمونه تمیز می گردد تا مشخص گردد چه نوع روشی برای شستشوی شیمیایی مناسب است تا بر اساس آن حلال مناسب تهیه گردد.

انتخاب حلال مناسب با روشهای زیر صورت می گیرد:

۱- تجربه

۲- به وسیله آزمایش میزان حلالیت رسوب در محلولهای شیمیایی مختلف

از جمله حلالهای پر مصرف محلول رقیقی از اسید هیدروکلریک می باشد به آن اضافه گردد،

روش های شستشوی دیگ بخار

عمیات اسید شویی در صورت تکرار زیاد صدماتی را به مناطقی نظیر نقاط جوشکاری شده، لوله هایی که به طور مناسب رول نشده باشند، فلزات سرد کاری شده، رزوه های پیچها. بعد از عملیات اسید شویی دارای ترکهای طولی، زبریهای انتهای لوله، ساییدگی شدید و خوردگی عمیق حفره ای و سوراخهای متعدد هستیم. بنابراین بر روی لوله ها آزمایش التراسونیک انجام می گیرد تا از سالم بودن آنها اطمینان حاصل شود.

غلظت محلولی که برای عملیات شستشو استفاده می شود به دیگ بخار بستگی دارد که آیا دیگ بخار چندین سال بدون عملیات تمیزکاری در سرویس بوده یا بازرسی فنی وجود رسوب را تأیید کرده است. اسید کلریدریک نیازی به هم زدن یا چرخش دادن ندارند و صرفاً با پر نمودن دیگ بخار توسط محلول و خیساندن رسوبات در مدت زمان مناسب و قابل قبولی رسوبات زدوده و برطرف می شوند.

محلولهای شستشو دهنده دیگر، باید حداقل با سرعت ۱ فوت بر ثانیه مورد چرخش قرار گیرند تا بتوانند رسوبات را در مدت زمان قابل قبولی تمیز نمایند.

مقدمات عملیات اسید شویی آن است که ابتدا دیگ بخار از سرویس خارج می گردد، سپس لوله ها توسط آب گرم، شستشو داده می شوند و پس از آن Went های خروجی باز شده و پروانه های هوادهی نیز روشن شده و دیگ بخار را تا درجه حرارت ۱۹۰-۱۸۰F سرد می کنند، باید تمامی منفذ های کوره شامل دمپرها و همچنین دریچه های مشعل ها بسته شوند تا گرمای دیگ بخار حفظ شود هرگز نباید از تابش مستقیم شعله استفاده نمود.

پس از برطرف کردن نشتی های احتمالی دیگ بخار جهت شستشوی شیمیایی در اختیار پیمانکار قرار می گیرد. پیمانکار باید قبل از تلمبه نمودن محلول شستشو به داخل دیگ بخار از دمای دیگ بخار در حد مورد نظر اطمینان حاصل کند که با اندازه گیری قسمتهای انتهایی Drum های دیگ بخار این کار صورت می گیرد اگر چه این اندازه گیری به علت نازکی این قسمتها دقیق نمی باشد . پیمانکار باید ابتدا دیگ بخار را با آب گرم پر کرده، دمای این آب در حدود دمای مطلوب می باشد پس از عبور آب، دیگ بخار را از محلول اسید پر کرده و به دیگر قسمت ها تلمبه می کنند.

چون حجم اسید مورد نیاز برای شستشو زیاد می باشد ابتدا آب به داخل دیگ بخار جریانمی یابد بعد غلظت اسید رفته رفته زیاد شده تا به غلظت مورد نظر برسد.


بررسی دستگاه های گازسوز
بررسی سیستم های تأسیسات برودتی

ارسال دیدگاه