سنجش گرمایش گلخانه

سنجش گرمایش گلخانه

سنجش گرمایش گلخانه | این حسی گرها جهت اندازه گیری رطوبت نسبی هوا بکار می روند با توجه به تنوع این حسی گرھا بسیاری از آنها ممکن است مناسبب کار در گلخانه نباشند . این حس گرها به دو صورت زیر ساخته می شوند

الف ) حسی گرهای برقی شامل رطوبت سنج های خازنی Capacitive و رطوبت سنجهائی مقاومتی Resistive رطوبت سنج های برقی مناسب محیط هایی هستند که همواره رطوبت نسبی هوا کمتر از ۹۰ درصد باشد.

ب) رطوبت سنج خشک و تر: با استفاده از قرائت درجه حرارت خشک و تر و به کمک جداولی میتوان به رطوبت نسبی ھوا پی برد . دقت این رطوبت سنجها خوب بوده و برای محیط های با رطوبت نسبی بالاتر از ٪۹۰ متل محیط های مه پاشی شده و اتاق جوانه زنی و تکتیر مناسب می باشند.

غلظت سنج Co۲ از این حس گرها جهت اندازه گیری میزان CO۲ محیط استفاده می شوند. از آنجایی که مولکول های CO۲ نور مادون قرمز را جذب می کنند ، در این حسی گرها از این اصل استفاده گردیده و از طریق المانی در داخل حس گر اشعه مادون قرمز ساطع و با اندازه گیری اشعه جذب نشده به میزان CO۲ محیط پی می برند. Co۲ مورد نیاز از طریق دود کش ہائی سیستم گرمایش ، بخاری ہاو یا از طریق کپسولهای CO۲ مایع قابل تزریق در گلخانه می باشند.

هیتر سوپر آرارات
هیتر سوپر آرارات

سنجش گرمایش گلخانه

نحوه اندازه گیری

تشعشع اندازه گیری شده به صورت زیر تقسیم بندی می شوند

الف ) تشعشع کل (Global Radiation) یا تشعشع جهانی که با استفاده از دستگاه تشعشع سنج کلی تشعشع دریافت شده از خورشید در واحد سطح را اندازه گیری می کند. این معمول ترین و مناسب ترین روش اندازه گیری روشنایی در گلخانه می باشد زیرا تمام طیف مرئی را که سبب عمل فتوسنتز و گرمایشی می شود را اندازه گیری می کند.

ب ) تنها باند باریکی از اشعه مرئی خورشید که در عمل فتوسنتز گیاهی شرکت می کند اندازه گیری می شود بنابراین در گلخانههای تولیدی کمتر استفاده شده و صرفا کاربرد آن در گلخانه های تحقیقاتی است.

ج) روش ہائی فتومتری دراین روش ها حسگر تنها قادر به تشخیضس روزاز شب بوده و لذا در گلخانه ها کاربرد نداشته بیشتر جهت کنترل و قطع و وصل سیستم های روشنایی محیط بکار می روند
(شوا) و جهت باد بکار می روند عموما در خارج از گلخانه نصب می گردند ولی مواقعی برای تبت جریان هوا در داخلی گلخانه نیز ممکن است نصب شوند کنترل کننده ها با استفاده از اطلاعات بدست آمده از باد سنج و جهت نما (Vane)میزان و جہت بازو بسته بودن دریچه های هواکشی را تنظیم می کنند.

سنسورهای بارندگی : این سنسورها در خارج از گلخانه نصب می شوند و وجود و یا عدم وجود بارندگی را تشخیص می دهند. اساس کار آنها بر انعکاس و شکست نور در مایعات استوار می باشد. این سنسورها قادر به اندازه گیری میزان بارندگی نمی باشند. ولی سرعت پاسخگویی آنها سریع میباشد. از این سنسورها در موقع بارندگی برای باز و بسته کردن دریچه ها و بستن سقف استفاده می شود. این سنسورها بعضا قادر به تشخیص برف و باران و ۷- سنسورهای مورد نیاز جهت آبیاری اندازه گیری رطوبت خاک به منظور تعیین زمان و عمق آب آبیاری می تواند با توجه به دقت مورد نظر به یکی از روشهای زیر انجام گیرد.

» ننوترون متر
» تانسيو متر

بلوک های گچی علاوه بر تجهیزات فوق از تشتک تبخیر در گلخانه برای تخمین عمق آب آبیاری می توان استفاده نمود. از طرفی با اندازه گیری آب وارد شده به خاک و آب خارج شده از دسترس گیاه می توان به میزان آب قابل دسترس به گیاه شود.

سنسورهای کنترل تغذیه گیاهی این سنسورها جهت اندازه گیری اسیدیته خاک (pH Sensor ) به منظور تعیین غلظت محلول های اصلاح کننده (PH ) خاک و جهت اندازه گیری میزان شوری آب و یا عصاره خاک از دستگاههای اندازه گیری هدایت الکتریکی استفاده می گردد. اطلاعات بدست آمده می تواند تصمیم گیری لازم جہت اموری مثل لزوم آبشویی خاک را در اختیار مدیر گلخانه قرار دهد.


کنترل گرمایش گلخانه ای
کنترل محیط های گلخانه ای

ارسال دیدگاه