شرایط دمای سالن استخر و جکوزی

شرایط دمای سالن استخر و جکوزی

شرایط دمای سالن استخر و جکوزی

کلیات استخرهای شنا

استخرها به دو صورت سرباز و سرپوشیده مورد استفاده قرار می گیرند .

» در صورت سر پوشیده بودن استخرها ی شنا ، نیاز به تهویه سالن وجود دارد . سالن استخر باید در دما و رطوبت مطلوب باشد .
» در استخرهای سرباز به علت مجاورت استخر با هوای آزاد و قرار گرفتن آب در معرض آلاینده است.
» های محیطی مانند گرد وغبار ، حشرات ، بارش بارا ن و … می بایست ظرفیت سیستم فیلتراسیون را با ضریب مناسبی افزایش داد .
» آب استخر باید عاری از هر نوع آلودگی باشد و دمای آن بین ۲۶ تا ۲۷ درجه سانتی گراد تنظیم گردد .
» دمای آب جکوزی بین ۳۶ تا ۴۲ درجه سانتی گراد می باشد که در فصل مربوط به گرمایش توضیحات بیشتر در این زمینه ارائه می گردد .
» در مورد سونای بخار می بایست رطوبت نسبی در حدود ۹۹ درصد باشد که به همین منظور از دیگ های بخار با ظرفیت تولید بخار متناسب با فضای سونا و تعداد شناگرها طراحی می گردد.
» درحوضچه های آبسرد به منظور رسیدن به حداقل دمای ممکن و ایجاد شرایط مطلوب برای شناگرها، باتوجه به حجم حوضچه آبسرد و ظرفیت سرمایشی مورد نیاز از چیلر آب خنک و یا هواخنک استفاده می شود .

محاسبه اتالفات حرارتی استخرهای شنا :

اتالفات حرارتی از سطح و اتالف حرارتی ناشی از آب جبرانی :
» معموال برای یک استخر ۳ نوع از اتالفات حرارتی را در نظر می گیرند
» الف ( اتالف حرارتی توسط آب جبرانی : اصوال ازای هر شناگر در حدود ۱۰ الی ۲۰ لیتر آب با چسبیدن بر روی بدن شناگران تلف می شود . بار حرارتی به ازای این اتالف برای هر ۱۰۰ نفر حدود ۳۰۰۰۰ کیلو کالری در ساعت است )
» ب ( اتالف حرارتی از سطح و تبخیر سطحی : باتوجه به درجه حرارت آب استخر و هوای پیرامون استخر ، همواره انتقال حرارت از آب استخر به محیط اطراف وجود دارد . از جمله عواملی که در این انتقال حرارت موثر است عبارتند از اختالف درجه حرارت آب استخر و هوای محیط ، سرعت باد در سطح و همچنین مساحت استخر می باشد)
» ج ( اتالف حرارتی از دیواره ها و کف استخر قابل صرف نظر است )

جت هیتر
جت هیتر برقی

شرایط دمای سالن استخر و جکوزی

محاسبه گرمای مورد نیاز برای راه اندازی اولیه استخر

به منظور پیش راه اندازی استخر شنا ، ابتدا باید بدانیم چه میزان انرژی حرارتی برای باال بردن این حجم آب استخر تا دمای مورد مورد نظر  در زمان راه اندازی نیاز است . با داشتن اختالف دمای آب ورودی با آب استخر فارنهایت و مدت زمان الزم جهت پیش راه اندازی ساعت این انرژی قابل محاسبه می باشد .

محاسبه بار گرمایشی سالن سرپوشیده استخر:

محیط استخرهایی که در سالن های سرپوشیده هستند ، نیاز به تهویه مطبوع دارند . پس با محاسبه حرارت اتالفی از سالن استخر بنا بر درجه حرارت محیط بیرون و داخل و بار تشعشعی ، همراه با داشتن جنس دیوارهای سالن می توان با استفاده از کتاب های تهویه مطبوع و یا نرم افزار کریر بارگرمایشی سالن استخر را محاسبه نمود .

شرایط دمای سالن استخر و جکوزی

محاسبه اتالف حرارتی جکوزی :

محاسبه حرارت مورد نیاز برای پیش گرمایش جکوزی مانند روشی است که برای آب استخر در نظر گرفتیم با این تفاوت که مدت زمان پیش گرمایش آب جکوزی را ۱ تا ۲ ساعت در نظر می گیریم . دمای مناسب برای جکوزی در مراجع بین ۳۶ تا ۴۱ درجه سانتی گراد اعالم شده است . با دانستن حجم جکوزی و دمای آب می توان حرارت مورد نیاز برای پیش گرمایش جکوزی را بدست آورد .

محاسبه ظرفیت حرارتی هیتر آبگرم در شرایط دمای سالن استخر و جکوزی :

برای تامین گرمای مورد نیاز مجموعه استخر اعم از استخر اصلی – جکوزی – دوش ها و سرویس های بهداشتی  از از دیگ بخار آبگرم با ظرفیت های مختلف استفاده می شود . دیگ های آبگرم در دونوع فوالدی و چدنی ساخته می شود . از جمله مزیت های استفاده از دیگ فوالدی نسبت به دیگ های چدنی ، این است که دیگهای فوالدی توان تحمل فشار باالتری را داشته و در صورت بروز تنش های حرارتی در فشارهای پایینتر مقاومت باالتری را دارا هستند . همچنین بهتر است همیشه در زمان انتخاب بویلرهای آبگرم ، یک دیگ بعنوان رزرو در نظر گرفته شود .

منابع کویل دار در شرایط دمای سالن استخر و جکوزی :

در استخرهای شنا به منظور تامین آبگرم مصرفی سرویس های بهداشتی و همچنین دوش ها ، با توجه به حجم آبگرم مورد نیاز در ساعت )GPH آبگرم مصرفی ( و همچنین با توجه به ضریب تقاضا و ضریب ذخیره مناسب ، ظرفیت منابع کویلی را محاسبه می کنیم .

مبدل حرارتی در شرایط دمای سالن استخر و جکوزی

مبدل حرارتی برای استخر باید بتواند در زمان راه اندازی آب استخر را به درجه حرارت مناسب رسانده و همچنین در حین کار استخر افت های حرارتی را جبران کند . مبدل دارای دو ورودی و دو خروجی می باشد .آب گرم شده بویلر از یک سمت وارد کویل شده و از سمت دیگر آب استخر وارد پوسته مبدل می شود ، پس از تبادل حرارتی دمای آب استخر باال رفته و آب بویل کمی خنک می شود .

معموال آب بویلر با دمای ۷۰ درجه سانتی گراد وارد و با دمای ۶۰ درجه سانتی گراد خارج می گردد . برای جلوگیری از افزایش درجه حرارت آب خروجی از مبدلها از ترموستات استفاده می شود . اما دقیق ترین روش برای کار با مبدل ها ، شیر سه راه موتوری می باشد .


عايق کاری حرارتی جداره های ساختمانی

شرايط دمای گلخانه صيفی و سبزیجات

ارسال دیدگاه