ظرفیت گرمایی دستگاه های گرم کننده

ظرفیت گرمایی دستگاه های گرم کننده

ظرفیت گرمایی دستگاه های گرم کننده را با واحدهای کیلو کالری (kcal) و یا واحد گرمایی بریتانیایی (BTU) تعیین می کنند. محاسبه ظرفیت منبع حرارت سالن باید برای بیشترین میزان درجه حرارت مورد نیاز انجام شود و چون معمولا در جوجه های جوان در هفته اول لازم است درجه حرارت سالن تا ۳۳ درجه سانتی گراد بالا رود، برای تامین حرارت سالن تا این درجه، منبع تولید حرارتی با قدرت ۴۰ تا ۸۰ کیلو کالری برای هر متر مکعب فضا لازم است به طور میانگین ۶۰ کیلو کالری برای هر متر مکعب فضا در نظر گرفته می شود. برای مثال برای تامین حرارت سالن به ابعاد ۳ × ۱۲ × ۶۰ متر، منبع حرارتی به قدرت ۱۲۹۶۰۰ کیلو کالری نیاز است.

متر مکعب ۲۱۶۰ = ۳×۱۲×۶۰

کیلو کالری ۱۲۹۶۰۰ = ۶۰ × ۲۱۶۰

» جهت اجرای یک روش منطقی برای اجرا و انتخاب سیستم گرمایش باید به موارد ذیل توجه شود:

هیتر سوپر آرارات
هیتر سوپر آرارات

الف) بیشترین میزان نیاز نوری به گرما
ب) ضرورت استفاده از گرمای موضعی
ج) نوع طيور و مدت زمان پرورش
د) برآورد نیازهای سالیانه انرژی
ه) مشخص نمودن سوخت ارزان منطقه
و) توانایی سیستم در ایجاد شرایط بهینه

» همچنین باید به شرایط کلی منابع حرارتی نیز توجه نمود:

الف) قادر به تولید گرمای یکنواخت باشد.
ب) به مراقبت زیاد نیاز نداشته باشد.
ج) به سادگی قابل راه اندازی و کار باشد.
د) قیمت مناسب داشته باشد.
ه) قابل انطباق با شرایط سالن باشد.
و) برای طیور و افراد موجود در سالن خطرزا نباشد.
ز) نظافت، تنظیم و کنترل آن به سادگی انجام پذیرد.
ح) عدم خطر آتش سوزی
ط) حفظ یکنواختی دمای سالن
ک) کنترل دما به درستی و به دور از هر گونه خطا
ل) ممانعت از تراکم حرارت در کف سالن
م) هزینه سرمایه گذاری کمتر

این سیستم بدلیل مصرف بالای سوخت و نقص در احتراق و همچنین اشغال فضای زیادی از سالن مرغداری و خطر آتش سوزی بطور کلی مردود شده است. علاوه بر این فضایی در حدود ۳۰۰ الی ۴۰۰ متر مربع از سطح مرغاداری را اشغال می نماید. ج) کوره های هوای گرم د) استفاده از دمنده هوای گرم مرکزی این سیستم با توجه به مصرف سرانه سوخت بالا و همچنین راندمان حرارتی پایین در مراحل مختلف تولید حرارت، مورد تأیید نمی باشد، زیرا در این سیستم فضایی بنام هیتر خانه در نظر گرفته می شود که مقاداری از حرارت تولید شده توسط دودکش موجود در هیتر به خارج از محوطه هیتر خانه و سالن مرغداری انتقال می یابد.

این سیستم بدلیل اینکه در یکی از انتهای سالن در محیطی به نام هیتر خانه قرار می گیرد مقداری از حرارت از طریق دریچه انتقال حرارت هیتر خانه به لوله اصلی دمنده هوای گرم انتقال پیدا کرده و مقدار زیادی از حرارت در این قسمت یعنی فضای بین هیتر خانه و سالن مرغداری از بین می رود.

همچنین بدلیل وجود کانالی برای انتقال هوای گرم شده در سالن مرغداری مقدار قابل توجهی از حرارت تولیدی صرف گرم کردن کانال هوای گرم در سالن می شود و بدلیل طول زیاد سالن مرغداری در حدود ۱۰۰ متر، هیتر نمی تواند به خوبی درجه حرارت یکنواختی را در سالن ایجاد نماید، که این امر سبب می شود تا همیشه ترموستات را در انتهای سالن مرغداری قرار دهند و این عمل باعث شده تا ابتدای سالن مرغداری دارای درجه حرارت بالاتر از حد نیاز طیور باشد و اواسط سالن حرارت تقریبا مناسب و انتهای سالن هوای سردتر از احتیاج بدن پرنده را داشته باشد. لذا هیتر را بطور دائم استفاده می کنند؛ که خود سوخت بالایی را مصرف می کند.

ارسال دیدگاه