نقش دما

نقش دما و ارتباط آن با تهویه و سلامت طيور

Notice: Undefined variable: closing_p in /home/eigfair1/domains/heaterjet.com/public_html/wp-content/themes/buildpress/functions.php on line 350 Notice: Undefined variable: closing_p in /home/eigfair1/domains/heaterjet.com/public_html/wp-content/themes/buildpress/functions.php on line 350 Notice: Undefined variable: closing_p in /home/eigfair1/domains/heaterjet.com/public_html/wp-content/themes/buildpress/functions.php on line 350 Notice: Undefined variable: closing_p in /home/eigfair1/domains/heaterjet.com/public_html/wp-content/themes/buildpress/functions.php on line 350 Notice: Undefined variable: closing_p in /home/eigfair1/domains/heaterjet.com/public_html/wp-content/themes/buildpress/functions.php on line 350 Notice: Undefined variable: closing_p in /home/eigfair1/domains/heaterjet.com/public_html/wp-content/themes/buildpress/functions.php on line 350 Notice: Undefined variable: closing_p in /home/eigfair1/domains/heaterjet.com/public_html/wp-content/themes/buildpress/functions.php on line 350 Notice: Undefined variable: closing_p in /home/eigfair1/domains/heaterjet.com/public_html/wp-content/themes/buildpress/functions.php on line 350 Notice: Undefined variable: closing_p in /home/eigfair1/domains/heaterjet.com/public_html/wp-content/themes/buildpress/functions.php on line 350 Notice: Undefined variable: closing_p in /home/eigfair1/domains/heaterjet.com/public_html/wp-content/themes/buildpress/functions.php on line 350 Notice: Undefined variable: closing_p in /home/eigfair1/domains/heaterjet.com/public_html/wp-content/themes/buildpress/functions.php on line 350 Notice: Undefined variable: closing_p in /home/eigfair1/domains/heaterjet.com/public_html/wp-content/themes/buildpress/functions.php on line 350 Notice: Undefined variable: closing_p in /home/eigfair1/domains/heaterjet.com/public_html/wp-content/themes/buildpress/functions.php on line 350 Notice: Undefined variable: closing_p in /home/eigfair1/domains/heaterjet.com/public_html/wp-content/themes/buildpress/functions.php on line 350 Notice: Undefined variable: closing_p in /home/eigfair1/domains/heaterjet.com/public_html/wp-content/themes/buildpress/functions.php on line 350 Notice: Undefined variable: closing_p in /home/eigfair1/domains/heaterjet.com/public_html/wp-content/themes/buildpress/functions.php on line 350 Notice: Undefined variable: closing_p in /home/eigfair1/domains/heaterjet.com/public_html/wp-content/themes/buildpress/functions.php on line 350 Notice: Undefined variable: closing_p in /home/eigfair1/domains/heaterjet.com/public_html/wp-content/themes/buildpress/functions.php on line 350 Notice: Undefined variable: closing_p in /home/eigfair1/domains/heaterjet.com/public_html/wp-content/themes/buildpress/functions.php on line 350 Notice: Undefined variable: closing_p in /home/eigfair1/domains/heaterjet.com/public_html/wp-content/themes/buildpress/functions.php on line 350

نقش دما

پرندگان از دسته حیوانات خونگرم می باشند و این بدین معنا است که همانند پستانداران می توانند در یک محدوده مشخص، دمای بدن خود را تنظیم کنند. اما پرندگان در هنگام تولد چنین توانایی را ندارند.

در مرحله جنینی و چند روز اول بعد از هچ، دمای بدن آنها تحت تاثیر درجه حرارت محیط اطراف می باشد. پرندگان در دمای بهینه متناسب با سن به رشد مطلوب می رسند، اما در چند روز اول زندگی نمی توانند دمای بدن را تنظیم کنند.

در انکوباتور، به منظور تامین حرارت مورد نیاز جنین، دما بدقت تنظیم و کنترل می شود. در شرایط ایده ال بین حرارت تولید شده توسط جنین، حرارت دفع شده از سطح تخم مرغ و دمای محیط انکوباتور تعادل برقرار خواهد بود؛

گرمایش مرغداری هیتر پی اف ۲۲۰ کیلو کالری
هیتر پی اف ۲۲۰۰۰۰ کیلو کالری

بطوریکه حرارت جنین در حد مطلوب و مناسب تنظیم می شود. در جوجه ها در صورتیکه بین حرارت دفع شده از بدن و دمای محیط تعادل برقرار نشود، جوجه ها یک شرایط بحرانی را تجربه خواهند کرد.

بنابراین کنترل و تنظیم دمای بدن جوجه ها هزینه بر است، این هزینه از طريق افزایش مصرف دان جهت افزایش تولید حرارت و یا با ایجاد محدودیت مصرف دان جهت کاهش تولید حرارت، به مرغدار القاء خواهد شد.

در جنین پرندگان، روند تغییر از حالت خونسردی به خونگرمی ۵ تا ۶ روز طول میکشد. این روند از روز ۱۹ جنینی انکوباسیون) شروع شده و در ۴ یا ۵ روزگی تکمیل می شود. در جوجه های حاصل از گله های مرغ مادر جوان، ممکن است این روند ۲۴ تا ۴۸ ساعت بیشتر طول بکشد.

این بدین معنا است که توانایی جوجه یک روزه، در تنظیم و نگه داری دمای بدن، همانند جنین پرنده در تخم مرغ است و اگر شرایط محیطی در چند روز اول دوره پرورش، مطلوب و مناسب نباشد ممکن است دمای بدن جوجه شدیدا افت نماید.

در مدت ۲ ساعت پس از خروج از تخم، دمای بدن جوجه تا ۵ درجه سانتی گراد کاهش می یابد بطوریکه دمای بدن جوجه از ۴۰ درجه به ۳۵ درجه سانتی گراد میرسد. در این مدت اگر جوجه ها بلافاصله خشک نشوند، دمای بدن جوجه ها تا مرز ۳۳ درجه هم کاهش می یابد.

اگر دمای سالن در حد مطلوب و مناسب باشد اما کف سالن و بستر سرد باشد (کمتر از ۳۰- ۲۹ درجه سانتی گراد) پرندگان حرارت زیادی را از طریق پاهایشان از دست میدهند و سپس روی زمین میخوابند و چون در این وضعیت بخش زیادی از بدنشان با کف سالن در تماس است، دمای بدن به سرعت کاهش می یابد.

بنابر این واضح ست که برای جلوگیری از افت دمای بدن در جوجه های یک روزه، تنها تنظیم دمای سالن کافی نمی باشد و دمای کف و بستر نیز از اهمیت ویژهای برخوردار است. این موضوع شبیه حالتی است که انسان با پای برهنه بر روی زمین سرد قدم بزند.

اگر چه همانند سایر حيونات تازه متولد شده، جوجه های یک روزه، قادر میباشند با طیف نسبتا وسیعی از تغییرات دمای بدن تطابق حاصل نمایند، اما اگر دمای بدن بسرعت به حد مطلوب برگردانده نشود، ممکن است جوجه ها در طی دوره پرورش مشکلات بسیار زیادی را تجربه کنند.

اولین واکنش جوجه نسبت به این وضعیت، ایجاد سر و صدا برای جلب توجه بیان نیاز به حمایت خواهد بود. در صورتیکه پرورش دهنده عکس العملی نشان ندهد و کاهش دمای بدن ادامه یابد، جوجه روی زمین دراز می کشد،

این حالت کاهش دمای بدن را تسریع می کند. در چنین وضعیتی جوجه ها دچار استرس شده و بدنبال آن مانع فعالیت صحیح و مناسب سیستم ایمنی جوجه شده و منجر به افزایش حساسیت جوجه به عفونت کلی باسیلی و یا عفونت با سایر باکتری ها و افزایش تلفات در هفته اول می شود.

خوابیدن جوجه روی زمین مانع دسترسی جوجه به آب و دان خواهد شد و در صورتیکه در ساعات و روزهای اول جوجه ها هیچ دانی دریافت و هضم نکنند، تولید حرارت حاصل از واکنش های متابولیسمی بدن، به حداقل میرسد همچنین جوجه هایی که در هفته اول، استرس سرمایی را تجربه میکنند؛ با وجود تلفات کم نمی توانند پتانسیل ژنتیکی خود را نشان دهند.

این جوجه ها در چند روز اول رشد نمی کنند و در همان وزن زمان هچ باقی می مانند در حالیکه سایر جوجه ها به رشد خود ادامه داده و به وزن ایده آل خود میرسند. اختلاف وزن جوجه ها نه تنها سبب کاهش میانگین وزن در سن ۷ روزگی می شود بلکه منجر به کاهش میزان یکنواختی گله خواهد شد که این وضعیت ممکن است تا پایان دوره پرورش ادامه یابد.

حساسیت جوجه ها به نوسانات حرارتی ممکن است اثر بخشی واکسیناسیون به روش اسپری در روز اول را تحت تاثیر قرار دهد. مصرف آب زیاد برای تهیه محلول واکسن و اندازه نامناسب قطرات واکسن، مهم ترین علل واکنش های پس از واکسیناسیون می باشند.

زمانی که محلول واکسن بر روی جوجه ها اسپری می شود، تبخیر شدن آب واکسن سبب سرد شدن بدن جوجه ها می شود؛ بخصوص اگر جوجه ها در شرایط محیطی نامناسب نگه داری شوند.

استرس حرارتی در مراحل ابتدایی پرورش و تضعیف سیستم ایمنی ناشی از آن، منجر به سپتی سمی باکتریایی حاد و مزمن و یا عفونت های ویروسی در سیستم تنفسی می شود. اندازه نامناسب ذرات اسپری واکسن در هنگام واکسیناسیون، به تنهایی نمیتواند عامل و علت واکنش های پس از واکسیناسیون و مشکلات ناشی از آن باشد.

در بسیاری از موارد پخش شدن ناخواسته قطرات واکسن و خیس شدن جوجه ها به همراه شرایط محیطی نامناسب علل بروز این مشکلات می باشند. جدول ذیل بیانگر حرارت مورد نیاز طیور در سنین مختلف در سالن های پرورش می باشد.

ارسال دیدگاه