انرژی خورشیدی

کاربرد انرژی خورشیدی در سیستم های گرمایشی

کاربرد انرژی خورشیدی در سیستم های گرمایشی و سرمایشی

کاربرد انرژی خورشیدی : اهمیت انرژی خورشیدی در دهه های اخیر بسیار افزایش یافته است. انرژی خورشیدی امروزه به عنوان ابزار پرکاربرد برای بهینه سازی و توسعه فرآیندهای صنعت سرمایش، گرمایش و تهویه مطبوع شناخته شده است. از نقطه نظر کلی می توان گفت که با استفاده بهینه از انرزی خورشید میتوان گام مؤثری در جهت بهبود مصرف سوخت در ساختمان ها برداشت.

جایگزینی انرژی های تجدیدپذیر بجای سوخت های فسیلی که عمده ترین منبع تأمین انرژی در ایران محسوب می شوند، راه حلی است که مشخصه اصلی آن، آیندهنگری و رعایت توامان حقوق نسل های فعلی و آتی است. لذا شناخت فناوری های موجود برای استفاده از انرژی خورشیدی و استفاده از نتایج تحقیقات انجام شده در دیگر کشورها، که مرور کوتاهی بر جدیدترین آنها در مقاله حاضر انجام شده است، کمک شایانی به پیشبرد این مهم خواهد داشت. هدف از این مقاله تالیفی مطالعه کاربرد انرژی خورشیدی در سیستم های حرارتی، ﻋﻤﻠﻜﺮد ﮔﺮﻣﺎیشی ﮔﻠﺨﺎﻧﻪ ﻫﺎی ﺧﻮرﺷﻴﺪی و برودتی و تهویه مطبوع است.

» فناوری خورشیدی و انواع کاربردهای آن

در این نوشتار، ضمن بررسی اجمالی انرژی خورشیدی، اصول پایه فناوری خورشیدی و انواع کاربردهای آن در تولید انرژی های مختلف در ساختمان و شرایط استفاده از این نوع انرژی و بهینهسازی مصرف انرژی در فرآیند تهویه مطبوع ساختمان ها پرداخته می شود. این تحقیق از نوع توصیفی و کتابخانه ای بوده و نتایج نشان می دهند که استفاده از انرژی خورشیدی و کاربرد آن ها در زمینه تهویه مطبوع
ساخنمان ها امری اجتناب ناپذیر است.

کاربرد انرژی خورشیدی

فن گلخانه سیرکوله
فن سیرکوله

خورشید و انرژی خورشیدی خورشید یک راکتور هسته ای طبیعی بسیار عظیم است. در یک چنین محیطی، شرایط برای همجوشی هسته ای مهیا می شود که ماده در آن جا بر اثر همجوشی هسته ای به انرژی تبدیل می شود و با ترکیب دو ترویم و تریتیوم مقداری انرژی آزاد می شود. طبق آخرین برآوردهای رسمی اعلام شده عمر این انرژی بیش از ۱۴ میلیارد سال می باشد.

انواع انرژی خورشید

انرژی خورشید همانند سایر انرژی ها بطور مستقیم یا غیرمستقیم می تواند به دیگر اشکال انرژی تبدیل شود، همانند گرما و الکتریسیته و… ولی موانعی شامل ضعف علمی و تکنیکی در تبدیل به علت کمبود دانش و تجربه میدانی و متغیر و متناوب بودن مقدار انرژی به دلیل تغییرات جوی و فصول سال و جهت تابش و محدوده توزیع بسیار وسیع موجب گردیده تا استفاده کمی از این انرژی انجام پذیرد. استفاده از منبع عظیم انرژی خورشید برای تولید انرژی الکتریسته، گرمایش محوطه ها و ساختمان ها، خشک کردن تولیدات کشاورزی و تغییرات شیمیایی و… اخیرا شروع گردیده است

انرژی تابشی خورشید چیست ؟

(Y) انرژی تابشی خورشید نسبت به سایر منابع در دسترستر است، بنابراین برای تأمین انرژی ساختمان های مسکونی و اداری مناسب ترین گزینه است به شرط این که فرایندهای مناسب برای بهره گیری از این انرژی در ساختمان طراحی شده و کنترل خوبی روی این فرایندها داشته باشیم. با استفاده از آبگرمکن ها و سیستم های گرمایشی و سرمایشی خورشیدی میتوان در کل عمر ساختمان هزینه های بسیاری را صرفه جویی کرد و نیز این سیستم ها می توانند در حفظ منابع طبیعی و محیط زیست به مردم کمک بزرگی کنند.

بنابراین با توجه به اقلیم آب و هوایی هر شهر باید ساختمان ها طوری ساخته شوند که مصرف انرژی هر چه بهینه تر صورت پذیرد. همچنین استفاده حداکثری از انرژی خورشید در دریافت، انباشت و تبدیل آن توسط دستگاه ها و ابزارهای نه چندان پیچیده می تواند در جهت صرفه جویی اقتصادی باشد .

سیستم های تهویه مطبوع خورشیدی (گرمایش و سرمایش خورشیدی) سیستم های تهویه مطبوع خورشیدی دارای مزایای بسیاری در صرفه جویی مصرف سوخت ساختمان و حفظ محیط زیست می شوند. تأمین گرمای ساختمان با خورشید، از دو طریق می تواند صورت گیرد.

کاربرد انرژی خورشیدی در معماری ساختمان

طراحی پیسیور معماری ساختمان تعیین کننده میزان دریافت انرژی از طریق خورشید است و در طراحی اکتیو، جذب انرژی خورشید نیازمند استفاده از یک منبع انرژی دیگر برای انتقال مایع گرم شده به داخل ساختمان است. در ادامه، با این طراحی ها بیشتر آشنا خواهید شد.
سیستم گرمایش خورشیدی پسیو در طراحی ساختمان پسیو، پنجره ها، دیوارها و طبقات به گونه ای ساخته می شوند تا انرژی خورشید را به صورت گرما در زمستان جمع آوری، ذخیره و توزیع کنند و گرمای تابستان را نپذیرند. این طراحی، پسیو، آب وهوایی یا طبیعی نامیده شده است زیرا برخلاف سیستم های گرمایی خورشیدی اکتیو، از ماشین ها و دستگاه های الکتریکی استفاده نمی کند. کلید طراحی یک ساختمان پسیو، بهره گیری هرچه بهتر از آب و هوای محل ساختمان است


  • بهینه سازی امکانت گرمایشی واحدهای مسکونی
  • محاسبه مصرف انرژی سیستم گرمایش از کف و رادیاتوری در واحد ساختمان
  • افزایش راندمان بخاری گازی
  • استفاده از انرژی خورشیدی
  • انرژی خورشیدی
  • انرژی خورشیدی برای خانه
  • انرژی خورشیدی برای منزل
  • انرژی خورشیدی خانگی
  • انرژی خورشیدی در ایران
  • انرژی خورشیدی قیمت
  • انرژی خورشیدی چیست
  • انرژی خورشیدی کاربرد
  • تولید برق از انرژی خورشیدی
  • معایب انرژی خورشیدی
  • کاربرد انرژی خورشیدی در مصرف

ارسال دیدگاه