کنترل محیط های گلخانه ای

کنترل محیط های گلخانه ای

کنترل محیط های گلخانه ای بطور کلی بدلیل تغییرات تشعشع خورشیدی، دما و رطوبت هوای بیرون، سرعت و جهت یاد و مقدار تراکم گیاھی عوامل محیطی در داخل گل خانه بسرعت در حال تغییر می باشند وجود اینچنین محیط دینامیکی و از طرفی حساس بودن گیاهان گلخانه ای ضرورت کنترل مداوم و دقیق شرایط گلخانه مهم و ضروری می باشد.

بنابراین بدون سیستم کنترل مناسب در گلخانه شرایط محیطی ممکن است به صورتی در آید که خارج از حد تحمل گیاه باشد. حتی کنترل ضعیف و ناقص شرایط محیطی سبب کاهش شدید کمی و کیفی محصول و شیوع انواع بیماریها گردیده، تولید گلخانه ای توجیه اقتصادی خود را از دست خواهد داد.

فواید کنترل محیط های گلخانه ای

۱- افزایش راندمان مصرف انرژی : وجود تجهیزات کنترلی مناسب و دقیق سبب می گردد تجهیزات گرمایش و سرمایش تنها زمانی کار کنند که نیاز به آنها باشد لذا سوخت مصرفی و هزینه برق کاهش خواهد یافت.

۲- افزایش راندمان نیروی. انسانی : کنترکننده های اتوماتیک و نیمه اتوماتیک نیاز به اعمال دقت کارگران را کم کردہ ، بهرہ وری آنها افزایش یافته و خستگی در حین کار کاهش می یابد ضمن اینکه شرایط مناسب محیطی وضعیت مطلوب تریرا برای کارگران نیز فراهم می کند.

هیتر سفارشی
هیتر سفارشی

۳- مدیریت موفق : شاید مهمترین وظیفه سیستم های کنترل خوب ، در اختیار گذاشتن اطلاعات موجود به صورت صحیح به مدیر گلخانه می باشد ، بطوری که تنها در صورت وجود اطلاعات مناسب مدیر خواهد توانست تصمیمات صحیحی اتخاذ نماید.

۴- صرفه جویی در مصرف آب : کنترل رطوبت محیط و خاک، آبیاری بموقع را بدنبال داشته، راندمان مصرف آب را بالا برده از هدر رفتن آب جلوگیری خواهد کرد.

۵- کاهش مصرف کود : کنترل دقیق میزان حاصل خیزی خاک در نقاط مختلف گلخانه و تلفیق کود پاشی با سیستم های مدرن آبیاری مصرف کود را نیز کاهش می دهد.

کنترل محیط های گلخانه ای

سطح تکنولوژی و کنترل محیط های گلخانه ای

به طور کلی بر اساس سطح تکنولوژی مورد استفاده در گلخانه روشسهائی زیر ممکنن است جهت کنترل گل خانه مورد استفادہ قرار گیرد.

الف) کنترل دستی
ب) کنترل ساده
ج)کنترل مرحله ای
د)کنترل کامپیوتری

در روش کنترل دستی اصولا همه چیز مبتنی و متکی به تجربه کارگر می باشد. بگونه ای که براساس اطلاعات تجربی و احتمالا اطلاعات بدست آمده از وسایل ساده و ابتدایی اندازه گیری، راه اندازی تجهیزات مختلف را به صورت دستی انجام می دهند.

در این روش حضور مداوم و مستمر شخص ضروری بوده با این وجود بدلیل عدم کنترل خودکار و دقت کم در فراهم نمودن شرایط مطلوب محیطی اصولا قابل توجیه برای گلخانه های تولیدی نمی باشد.

گلخانه های تک محیطی Single zone مناسب می باشد. سیستم هایی از این نوع می توانند بین ۶ الی ۸ مرحله پیوسته و پشت سر هم از سرمایش و گرمایش را کنترل نمایند. برای مثال اگر درجه حرارت از حد معین کمتر شد در مرحله اول بخاری شماره ۱ بکار افتد، اگر درجه حرارت خیلی افت کرد در حالیکه بخاری شماره ۱ روشن است ، بخاری شماره ۲ نیز روشن گردد.

برای سرد کردن هم ممکن است دارای مراحل مختلفی باشد مثلا اگر درجه حرارت تا حد معینی بالا رفت دریچه های سقفی باز شدند، اگر درجه حرارت از مرحله تنظیمی دوم بالاتر رفت علاوه بر باز نمودن پنجره های سقفی ، هواکش های تخلیه هم باز شوند و اگر درجه حرارت خیلی بالا رفت مثلا سیستم مه پاشی نیز بکار افتد.

بنابراین کنترل کننده های مرحله ای دو مزیت نسبی دارند اول اینکه عملیات مختلف را به صورت مراحلی پشت سر هم انجام می دهند و دوم اینکه کنترل می تواند از راه دور باشد یعنی سنسورها در محیط گلخانه ای وظیفه ثبت و اندازه گیری عوامل محیطی را بعهده دارند و کنترل کننده که می تواند یک کامپیوتر PC باشد در خارج از گلخانه کنترل عملگرهای مختلف را بعهده داشته باشد .

با توجه به موارد فوق این نوع کنترل کننده ها بسیار مناسب کشت گلخانه ای هستند که لازمست تمام محیط گلخانه تحت شرایط یکسانی کنترل شوند.


سرمایش گلخانه
تهویه گلخانه

ارسال دیدگاه