گرمایش و سرمایش گلخانه

Notice: Undefined variable: closing_p in /home/eigfair1/domains/heaterjet.com/public_html/wp-content/themes/buildpress/functions.php on line 350 Notice: Undefined variable: closing_p in /home/eigfair1/domains/heaterjet.com/public_html/wp-content/themes/buildpress/functions.php on line 350 Notice: Undefined variable: closing_p in /home/eigfair1/domains/heaterjet.com/public_html/wp-content/themes/buildpress/functions.php on line 350 Notice: Undefined variable: closing_p in /home/eigfair1/domains/heaterjet.com/public_html/wp-content/themes/buildpress/functions.php on line 350 Notice: Undefined variable: closing_p in /home/eigfair1/domains/heaterjet.com/public_html/wp-content/themes/buildpress/functions.php on line 350 Notice: Undefined variable: closing_p in /home/eigfair1/domains/heaterjet.com/public_html/wp-content/themes/buildpress/functions.php on line 350 Notice: Undefined variable: closing_p in /home/eigfair1/domains/heaterjet.com/public_html/wp-content/themes/buildpress/functions.php on line 350 Notice: Undefined variable: closing_p in /home/eigfair1/domains/heaterjet.com/public_html/wp-content/themes/buildpress/functions.php on line 350 Notice: Undefined variable: closing_p in /home/eigfair1/domains/heaterjet.com/public_html/wp-content/themes/buildpress/functions.php on line 350 Notice: Undefined variable: closing_p in /home/eigfair1/domains/heaterjet.com/public_html/wp-content/themes/buildpress/functions.php on line 350 Notice: Undefined variable: closing_p in /home/eigfair1/domains/heaterjet.com/public_html/wp-content/themes/buildpress/functions.php on line 350 Notice: Undefined variable: closing_p in /home/eigfair1/domains/heaterjet.com/public_html/wp-content/themes/buildpress/functions.php on line 350 Notice: Undefined variable: closing_p in /home/eigfair1/domains/heaterjet.com/public_html/wp-content/themes/buildpress/functions.php on line 350 Notice: Undefined variable: closing_p in /home/eigfair1/domains/heaterjet.com/public_html/wp-content/themes/buildpress/functions.php on line 350

گرمایش و سرمایش گلخانه

این بخاری ها گاز سوز بوده که به صورت واحد های مستقل در طولی گلخانه نصب می شوند . در این بخاریہا انرزی حرارتی گاز المانهائی بخاری هارا سرخ کرده و باعت تشعشع امواج مادون قرمز از المان می شود . ویژگی خاصی تشعشع مادون قرمز اینست که حرارت آن کمتر جذب هوا می گردد.

لذا در حالیکه حرارت محیط گلخانه در این روش نسبتا کمتر است گیاهان موجود در گلخانه حرارت مورد نیاز را از بخاریہا جذب خواھند کرد بخاریها بایستی حداقل ۱/۵ متر از گیاه ، ۱/۲ متر از سقف و ۳ متر از دیواره ها فاصله داشته باشند. در عین حالی در این روشی برای چرخشی بهتر هوا می توان از پینکه های با جریان افقی HAF که سرعت باد در آنها کم و ملایم است استفاده نمود

اگر چه به ظاهر بخاری های خورشیدی از انرژی مجانی خورشید استفاده می کنند ولی بدلیل هزینه اولیه احدات، نیاز به فضای زیاد جهت جمع آوری و ذخیره انرزی خورشیدی اولا در حال حاضر در مملکت ما از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نبوده و تانیا قابل اعتماد برای گلخانه نیستند .

رطوبت ساز نازلی
رطوبت ساز نازلی – مه پاش نازلی

با این وجود در مناطقی که شرایط اقلیمی روزهای آفتابی زیادی را نشان می دهشد و امکان دسترسی به لوله کشی گاز وجود ندارد شاید استفاده از بخاری های خورشیدی قابل توجیه باشد تا مصرف سوختهائی فسیلی جهت گرمایش ، کاهش یابد، برای مثال می توان مخازن و منابع آب را با رنگ مشکی رنگ آمیزی کرد تا مقداری گرما جذب آب شود.

در عین حالی خود گلخانه نمی تواند بعنوان منبعی جهت جمع آوری انرژی خورشیدی مورد استفاده قرار گیرد زیرا درجه حرارت گلخانه همواره بایستی در یک درجه حرارت نسبتا ثابت و یکنواختی باقی بماند.

گرمایش و سرمایش گلخانه

پوشش سقف گلخانه

همانطور که میدانیم پوشش شفاف سقف و دیواره گلخانه به راحتی اجازه عبور تشعشع خورشیدی به داخل گلخانه را می دهند. برای مثال در یک روز کاملا آفتابی که در مملکت ما فراوان اتفاق میافتد در یک گلخانه با مساحت ۳۰۰ مترمربع حدود ۳۲ میلیون BTU که معادل ۷ هزار کیلو وات ساعت است حرارت وارد گلخانه می شود. اگر چنین گلخانه ای کاملا پوشیده از گیاه باشد حدود نیمی از این گرما صرف تبخیر و تعرق می گردد ولی چنانچه پوشش گیاهی کم باشد و یا در مراحل اولیه رشد بدون پوشش گیاهی باشد گرمای موجود می تواند درجه حرارت داخل گلخانه را تا ۶۵ درجه سانتیگراد و بیشتر نیز افزایش دهد.

چنین درجه حرارت هایی می تواند اثرات نامطلویی بر روی گیاهان به شرح زیر بگذارد.

۱- کاهش مقاومت ساقه گیاهان
۲- تولید گلهائی کوچکتر
۳- تاخیر در گلدهی
۴- کاهش تعداد جوانه های تکامل یافته (Bud Abortion)

بنابراین مقدار گرمای اضافه بر نیاز تبخیر و تعرق گیاهان بایستی به طریقی از گلخانه خارج گردد. چنانچه گلخانه در روزهای آفتابی از بیرون سایه اندازه داشته باشد از ورود بخش عمده ای از حرارت به داخل گلخانه جلوگیری خواهد شد. حتی اگر سایه اندازی در داخل گلخانه از طریق اسطوح روشن باشد بخشی به صورت انعکاس خارج خواهد شد .

سرمایش در گلخانه می تواند به صورت طبیعی و با استفاده از هواکش ها انجام گیرد در این صورت بخش عمده ای از حرارت موجود در گلخانه تخلیه خواهد شد. با تمام این موارد بخصوص در فصل تابستان ممکن است که درجه حرارت داخل گلخانه از درجه حرارت مطلوب برای گیاهان گلخانه تجاوز نماید بنابراین براساس شرایط اقلیمی منطقه و حداکثر درجه حرارت محیط لازمست سیستم مناسبی جهت کاهش درجه حرارت داخل گلخانه و تخلیه حرارت، طراحی و پیاده گردد.


توزیع حرارت در گلخانه
کنترل دما گلخانه

ارسال دیدگاه