ﻋﻤﻠﻜﺮد ﮔﺮﻣﺎیشی ﮔﻠﺨﺎﻧﻪ ﻫﺎی ﺧﻮرﺷﻴﺪی برای ساختمان ها

ﻋﻤﻠﻜﺮد ﮔﺮﻣﺎیشی ﮔﻠﺨﺎﻧﻪ ﻫﺎی ﺧﻮرﺷﻴﺪی برای ساختمان ها

ﻋﻤﻠﻜﺮد ﮔﺮﻣﺎیشی : برای به کارگیری انواع سیستم های خورشیدی، سیستمهای غیرفعالی و فعالی متعددی وجود دارد. هر یک از سیستمهای خورشیدی، دارای قابلیت هایی هستند، و در صورت طراحی و کاربرد اصولی انها در فضاها و عناصر معماری، امکان کاهش بار حرارتی را فراهم میسازند. بدیهی است برای استفادهٔ بهینه از این سیستمها در معماری، باید بررسی و مطالعه لازم برای تعیین بهترین گزینه صورت گیرد.

سیستمهای غیرفعالی خورشیدی به سیستم هایی اطلاق می گردد که انرژی خورشیدی را، بدون استفاده از تجهیزات انرژی بر، نظیر پنکه، پمپ یا کنترل کننده، جمع آوری و ذخیره می کنند، تا در زمان مناسب مورد استفاده قرار گیرد.

ﻋﻤﻠﻜﺮد ﮔﺮﻣﺎیشی ﮔﻠﺨﺎﻧﻪ ﻫﺎی ﺧﻮرﺷﻴﺪی
ﻋﻤﻠﻜﺮد ﮔﺮﻣﺎیشی ﮔﻠﺨﺎﻧﻪ ﻫﺎی ﺧﻮرﺷﻴﺪی

با این شیوه، اجزای مختلف یک ساختمان، به طور همزمان انتظارات مطرح در زمینه معماری، تأمین ایستایی و ایمنی، و بهینه سازی مصرف انرژی در یک ساختمان را برآورده می سازند. زمانی که گردآوری انرژی و کاهش هزینه های تجهیزات و اجرا جزو اولویت های اصلی طراحی محسوب میشوند، این سیستم ها در میان دیگر سیستم های خورشیدی کارآمدترین سیستم ها خواهند بود

مزایای گرمایش خورشیدی

این سیستم ها را می توان در انواع «دریافت مستقیم »، «دریافت غیرمستقیم » و «دریافت مجزا» طبقه بندی کرد . یکی از انواع سیستمهای دریافت مجزا، سیستم گلخانهٔ خورشیدی است. سیستم گلخانهٔ خورشیدی، انرژی خورشیدی را به طور مستقیم دریافت می کند و آن را در دیوارهای خود، به منظور انتقال به فضاهای مجاور جذاب و ذخیره می نماید. این سیستم را میتوان نوع بسط داده شدهٔ دیوار حرارتی دانست، چرا که جدار شیشه ای در این سیستم نسبت به سیستم دیوار حرارتی با فاصلهٔ بیشتری قرار میگیرد.

هیتر گازی کانالی GH0660 انرژی
معرفی هیتر گازی کانالی GH0660 انرژی

انتقال گرما از گلخانه

انتقال گرما از گلخانهٔ خورشیدی به فضاهای مجاور ان می تواند توسط یک دیوار مشترک، از طریق هدایت یا توسط بازشوهای موجود در دیوار مشترک، با جریان همرفت صورت گیرد در واقع، سیستم گلخانهٔ خورشیدی، یک کلکتور خورشیدی است که می تواند قسمتی از نیازهای حرارتی فضاهای مجاور خود را تامین کند و به دیگر عملکردهای ساختمانی نیز پاسخگو باشد. سه شیوهٔ متفاوت برای ارتباط کالبدی گلخانهٔ خورشیدی با ساختمان وجود دارد. گلخانه های خورشیدی، بر مبنای میزان آن است.

ﻋﻤﻠﻜﺮد ﮔﺮﻣﺎیشی ﮔﻠﺨﺎﻧﻪ ﻫﺎی ﺧﻮرﺷﻴﺪ
ﻋﻤﻠﻜﺮد ﮔﺮﻣﺎیشی ﮔﻠﺨﺎﻧﻪ ﻫﺎی ﺧﻮرﺷﻴﺪ

شکل ۱ سه شیوهٔ متفاوت برای ارتباط کالبدی گلخانهٔ خورشیدی و ساختمان اصلی در رابطه با عملکرد حرارتی گلخانهها، پژوهشهای متعددی انجام شده است.

موتارد و فیسوره برای نحوهٔ توزیع و انعکاسی امواج تابشی با طول موج بلند در داخلی گلخانهٔ متصل (با فرضی دمای یکنواخت هوا در گلخانه) مدلی ارائه نمودند. آنها نتایج شبیه سازی مدل خود را با استفاده از نتایج حاصل از اندازه گیری یک نمونهٔ واقعی صحه گذاری نمودند. با استفاده مدل آنها میتوان دمای هوا، دمای سطوح گلخانه و شار گرما به فضاهای مجاور گلخانه را به دست آورد.

انرژی خورشیدی

هندسه و ویژگی های بصری سطوح مات و شیشه ای بود. نتایج پژوهشی انها نشان داد که با استفاده از مدل پیشنهادی انها می توان میزان انرژی خورشیدی جذب شده در گلخانه را با دقت کافی تخمین زد . میهالاکاکو و فرانتها به بررسی تأثیر عواملی مانند جهت گیری، مصالح شیشه، شرایط مرزی کف گلخانه و سیستم لوله های زیرزمینی بر عملکرد حرارتی آن در ساختمان در چهار شهر اروپایی، با استفاده از برنامهٔ شبیهسازی ترنسیس پرداختند.

گلخانهٔ متصل به ساختمان

نتایج پژوهشی آنها نشان داد گلخانهٔ متصل به ساختمان به میزان قابل توجهی دمای فضای داخلی را، در اوقات سرد سال، افزایش میدهد. اما، از سوی دیگر، در اغلب مواقع، موجب بیش از حد گرم شدن فضای داخلی در اوقات گرم سال می شود A البته این پدیده زمانی رخ میدهد که عملکرد گلخانه در اوقات گرم و سرد سال یکسان باشد، و هیچ گونه تمهیداتی برای خروج هوای گرم، در اوقات گرم سال، در نظر گرفته نشده باشد.

تهویهٔ شبانه

میهالاکاکو، در ادامهٔ این پژوهش، تأثیر سه روش سرمایش غیرفعالی، شامل سایهبان ها، لوله های زیرزمینی و تهویهٔ شبانه را، برای جلوگیری از بیش از حد گرم شدن گلخانه در تابستان، با استفاده از برنامهٔ شبیه سازی ترنسیس بررسی نمود. نتایج مطالعهٔ او نشان داد که با استفاده از هر سه روشی، میتوان رفتار حرارتی ساختمان متصل به گلخانه را بهبود بخشید، اما مؤثرترین روشی برای سرمایشی و جلوگیری از بیش از حد گرم شدن ساختمان در اوقات گرم سال، ترکیب هر سه اقدام است.


  • هیتر
  • هیتر گلخانه
  • هیتر مرغداری
  • ﮔﺮﻣﺎیش ﮔﻠﺨﺎﻧﻪ ﻫﺎ
  • بخاری گلخانه
  • تهویه هوای گلخانه
  • سیستم گرمایشی گلخانه
  • ﻋﻤﻠﻜﺮد ﮔﺮﻣﺎیشی ﮔﻠﺨﺎﻧﻪ ﻫﺎی
  • ﻋﻤﻠﻜﺮد ﮔﺮﻣﺎیشی ﺧﻮرﺷﻴﺪی
  • سیستم گرمایش گلخانه
  • سیستم گرمایشی گلخانه ای

ارسال دیدگاه