احداث گلخانه کاشت خیار

احداث گلخانه کاشت خیار

احداث گلخانه کاشت خیار

احداث گلخانه ای در ایران به ۴۰ سال قبل بر می گررد که توسط آلمانی ها وارد کشور شد است ، اکثر گلخانه از نوع شیشه ای با اسکلت فلزی بود که به منظور کارهای پژوهشی مورد استفاده قرار می گرفت ، با فراگیر شدن احداث گبخانه و ورود پوششهای پلاستیکی اغلب گلخانه ها با اسکلت چوبی و پوشش پلاستیکی ساخته شد.

با توجه به عدم امکان کنترل همه ی عوامل محیطی در این نوع گلخانه تمایل برای احداث گلخانه های مدرن و مکانیزه به شدت در حال افزایش است هر چند گلخانه های سنتی به دلیل ارزان بودن هنوز هم استفاده می شود افزایش سطح کشتهای گلخانه ای در ایران با توجه به مزایای آن و به واسطه ی حمایت دولت از این تولید و استقبال فارغ التحصیلان کشاورزی از آن محسوس بوده است.

احداث گلخانه

هیتر گلخانه و مرغداری پی اف 110
هیتر پی اف ۱۱۰۰۰۰ کیلو کالری

اگرچه این افزایش سطح و تولید در مقایسه با کشورهایی مانند چین و ترکیه قابل مقایسه نمی باشد اما چشم انداز این بخشی از تولیدات کشاورزی امیدوار کننده است. مجموع مساحت گلخانه های ایران تا پایان سال ۱۳۹۲ بیش از ۸۸۱۶ هکتار بوده که عمدتا به کشت های سبزی و صیفی شامل خیار، گوجه فرنگی، بادمجان، کدو، انواع فلفل ها و تولید گل های زینتی و محصولاتی نظیر توت فرنگی و موز اختصاص داشت.

تاثیر مساحت گلخانه

میانگین مساحت کل واحدهای گلخانه ای در استان ۶۸۷۷ متر مربع برآورد گردید. میانگین مساحت گلخانه ها در گروه واحدهای زیان ده ۳۸۰۰ در حالیکه در گروه واحدهای سودآور ۹۰۰۰ متر مربع بود. این اختلاف از نظر آماری نیز کاملا معنی دار بود. بنابراین می توان نتیجه گرفت در شرایط فعلی به دلیل هزینه های سرمایه گذاری بالا در احداث گلخانه، واحدهای کمتر از ۹۰۰۰ متر مربع در استان صرفه اقتصادی
ندارند و موفقیت کمتری خواهد داشت.

تاثیر ارتفاع گلخانه

در خصوص ارتفاع گلخانه، میانگین ارتفاع سازه در واحدهای گلخانه ای مورد بررسی در استان حدود ۴/۵۴ متر برآورد گردید که میانگین ارتفاع سازه از کف گلخانه در واحدهای زیان ده و سودآور به ترتیب ۴/۱۵ و ۴/۸۲ متر بود. این اختلاف از نظر آماری نیز کاملا معنی دار بوده است. لذا می توان نتیجه گرفت که ارتفاع زیادتر در گلخانه ها در شرایط آب و هوایی استان کهگیلویه و بویراحمد می تواند باعث کاهش تحت تأثیر آن قرار داد.

وضعیت کاشت گلخانه ای

شواهد نشان میدهد که تولید در واحد سطح در شرایط فعلی گلخانه های ایران پایین است. به نحوی که میزان سبزیهای گلخانه ای به طور میانگین به ۱۸-۲۵ کیلوگرم در متر مربع است که در مقایسه با سایر کشورها پایین می باشد و این امر باعث کاهش بهره وری و یا سوددهی گلخانه به ازای واحد سطح شده است.

به منظور بررسی عوامل موثر بر تولید محصولات گلخانه ای و بازده اقتصادی واحدهای تولید گلخانه ای، ویژگی های خاکشناسی مانند بافت خاکث، شوری یا EC خاکی، EC آب، میزان فسفر و پتاسیم قابل جذب و اسیدیته یا pH آب و pH خاک، مورد بررسی قرار گرفتند.

همچنین برخی از ویژگی های شخصیتی گلخانه داران از جمله سن، تجربه و سطح تحصیلات در دو گروه از گلخانه داران زیان ده و سودآور مورد مقایسه قرار گرفتند. ضمن اینکه مساحت گلخانه و ارتفاع از کف تا سقف گلخانه نیز ، در دو گروه از گلخانه داران زیان ده و سودآور مورد مقایسه قرار گرفتند. نتایج این بررسی بر اساس یک تحقیق پژوهشی که در استان کهگیلویه و بویراحمد انجام گرفته است و ارائه شده است.


تامین گرمایش گلخانه در فصل زمستان
تامین گرمایش گلخانه

ارسال دیدگاه