گرمایش از کف و مزایا و معایب آن

گرمایش از کف و مزایا و معایب آن

گرمایش از کف چیست و چه مزیت هایی دارد؟

گرمایش از کف یکی از سیستم های گرمایشی بسیار مؤثر است که از آن در منازل مسکونی ، گلخانه ها ، کارگاه ها و گاها مرغداری ها نیز استفاده می شود. برای راه اندازی این سیستم در ابتدا کف سالن مد نظر را کاملا صاف نموده و تمامی لوله های آب و … را می پوشانند. سپس با استفاده از عایق مناسب سطح کف را به طور کامل عایق بندی می نمایند. در ادامه شبکه ای از لوله های مخصوص بر روی این سطح عایق کاری شده نصب و به کلکتورها و منبع حرارتی وصل میشوند. در انتها بعد از تست عدم نشت لوله ها ، سطح لوله ها را بتن ریزی می نمایند. در واقع در درون این لوله ها آب گرم به جریان می افتد. در سیستم گرمایش از کف ، حرارت ناشی از این آب گرم به کف و از آنجا نیز در کل محیط سالن پخش می شود. منبع حرارتی در این نوع سیستم ها می تواند انواع پکیج گرمایشی و یا سیستم موتور خانه باشد.

مزایای و معایب سیستم گرمایش از کف

سیستم گرمایش از کف نسبت به برخی دیگر از سیستم های گرمایشی مزیت هایی دارد. البته این سیستم معایبی نیز دارد که در ادامه به آنها اشاره شده است.

مزیت اصلی این سیستم ، تابش یکنواخت گرما از کف می باشد که در آن هوای گرم از کف به سمت بالا حرکت میکند. می دانید که هوای گرم به دلیل سبکی همیشه در قسمت فوقانی و نزدیک به سقف تجمع می کند و هوای سرد نیز در لایه های زیرین و نزدیک به کف انباشته میشود. در سیستم گرمایش از کف ، هوای سرد نزدیک به کف در اثر گرمای ناشی از تابش کف گرم شده و در نتیجه گرما به صورت یکنواخت در کل سالن پخش میشود.

گرمای ناشی از این سیستم بسیار پاک می باشد و در واقع هیچ گونه آلودگی و آلاینده خطرناک به همراه ندارد. اما در حالی که بیشتر بخاری های غیر برقی ، گاز سمی و خفه کننده مونو اکسید کربن ایجاد می کنند.

فن گلخانه و مرغداری
فن تهویه مرغداری و گلخانه

از این رو از گرمای پاک سیستم گرمایش از کف گاها در سالن های مرغداری و گلخانه ها نیز استفاده میشود.

شایان ذکر است که هزینه راه اندازی سیستم گرمایش از کف نسبت به سایر سیستم ها زیاد است. البته به جز هزینه راه اندازی ، هزینه تعمیر این سیستم ها نیز بالا می باشد. در صورتیکه لوله های این سیستم در اثر فشار و یا یخ زدگی دچار نشت و یا آسیب فیزیکی شده باشند، می بایست کف سالن مورد استفاده را کَند. عمل کندن سالن در منازل و یا هر سالن دیگر همچون مرغداری و یا گلخانه نیاز به تخلیه کامل سالن دارد.

یکی دیگر از معایب اصلی سیستم گرمایش از کف ، تأخیر در زمان گرمایش اولیه آن می باشد. به طوری که حداقل ۲۴ ساعت زمان لازم است تا به هنگام خاموشی سیستم ، مجددا دمای سالن به درجه حرارت مطلوب برسد.

مزایای و معایب سیستم گرمایش از کف

علاوه بر این در مکان های بسیار سرد ، که دمای هوای به صورت ناگهانی سرد شده و یا شدیدا سرد می باشد ، سیستم گرمایش از کف به تنهایی پاسخگو نیست.

در سالن هایی همچون گلخانه و یا سالن پرورش طیور تنظیم دقیق دما اهمیت زیادی دارد. متأسفانه به دلیل تأخیر در گرمایش نمی توان از طریق سیستم گرمایش از کف دمای سالن را به صورت آنی تنظیم نمود. از این رو سیستم گرمایش از کف در گلخانه ها و مرغداری ها کمتر مورد استقبال قرار میگیرد. برای گرمایش چنین سالن هایی باید از تجهیزات مخصوص آن استفاده کرد.

از جمله بخاری های مخصوص گلخانه می توان به انواع هیترهای برقی و هیترهای آتش درون اشاره کرد. همچنین جت هیترهای گازی ، گازوئیلی و یا دوگانه سوز از جمله پرکاربردترین سیستم های گرمایشی در سالن های مرغداری می باشند.

نتیجه گیری

در این مقاله به بررسی سیستم گرمایش از کف و مزایا و معایب آن پرداختیم. استفاده از سیستم گرمایش از کف در منازل مسکونی نتایج مثبت بسیار عالی به همراه دارد. اما متأسفانه به دلیل برخی از محدودیت ها و عدم کنترل دما در این نوع سیستم ها ، استفاده از سیستم گرمایش از کف در مرغداری ها و گلخانه ها به صرفه نمی باشد. رشد گیاهان در گلخانه ها و رشد طیور در سالن های مرغداری در هر دوره از رشد به درجه حرارت خاصی وابسته است. با توجه به عدم کنترل دقیق و کافی سیستم گرمایش از کف در تأمین گرما، استفاده از این نوع سیستم ها در سالن های مرغداری و گلخانه ای رایج نمی باشد.

گروه صنعتی هیتر جت در راستای برآورد کردن نیاز گرمایش سالن مرغداری و سالن گلخانه ای ، انواع هیتر مخصوص گلخانه و جت هیتر مخصوص مرغداری طراحی و تولید می کند. هیترهای ساخت این مجموعه علاوه بر دوام بالا ، راندمان بسیار عالی در تولید حرارت از خود به نمایش می گذارند. این دستگاه ها از ۱۲ ماه گارانتی و ۱۰ سال خدمات پس از فروش نیز بهره مند می باشند.

پیشنهاد ما به شما در زمینه تأمین گرمایش در سالن های گلخانه ای ، مرغداری ها ، کارگاه های صنعت، مساجد و … استفاده از تجهیزات گروه صنعتی هیتر جت می باشد. برای اطلاع از نحوه خرید و همچنین دریافت مشاوره رایگان می توانید با شماره ۰۹۱۴۴۴۸۵۵۹۰ تماس حاصل فرمایید.

ارسال دیدگاه