جت هیتر مخصوص گلخانه

جت هیتر مخصوص گلخانه

معرفی جت هیتر مناسب گلخانه

جت هیترها از جمله بخاری های صنعتی پرکاربرد و کم مصرف می باشند که در صنایع کشاورزی و دامپروری مورد استفاده قرار میگیرند. این دستگاه ها در انواع اگزوز دار و بدون اگزوز و در مدل های جت هیتر گازسوز ، گازوئیلی و جت هیتر برقی تولید میشوند. باید دقت داشته باشید که از هر نوع جت هتری نمی توان در گلخانه استفاده نمود. در محیط گلخانه ، گل ها و محصولات کشاورزی همچون سبزیجات ، میوه جات و صیفی جات به شرایط هوایی و دمایی خاصی برای رشد نیاز دارند. یکی از نیازهای اولیه و اساسی محصولات کشت شده در سالن های پرورش ، هوای پاک و تمیز به همراه حرارت و رطوبت کافی می باشد. در این نوشتار به بحث در رابطه با جت هیتر مناسب برای انواع سالن گلخانه ای پرداخته ایم.

آیا جت هیتر گازسوز و گازوئیلی در گلخانه قابل استفاده است؟

قبلا در این رابطه به طور مفصل در مقاله ای دیگر بحث کرده ایم. همان طور که پیشتر به آن اشاره شد ، استفاده از جت هیتر گازسوز و یا جت هیتر گازوئیلی در گلخانه مجاز نمی باشد. زیرا این نوع هیترها آلودگی زیادی وارد سالن گلخانه میکنند که برای رشد و سلامت گیاهان داخل گلخانه اصلا مناسب نیست.

آیا جت هیتر گازسوز و گازوئیلی

برخی از گلخانه داران شاید با خود فکر کنند که جت هیتر دودکش دار آلودگی ندارد. در واقع حتی جت هیتر دودکش دار نیز مقادیری از آلاینده های ناشی از سوخت را راهی محیط گلخانه میکند. تأثیر این آلاینده ها بر سلامت گیاهان زیاد می باشد و در کل باعث ایجاد خسارت به فرد پرورش دهنده می شود. این نوع جت هیترها در مرغداری ها بیشتر مورد استفاده قرار میگیرند. در سالن های پرورش طیور ، سیستم تهویه غلظت آلاینده ها را کاهش میدهد تا خطری سلامت طیور را تهدید نکند. اما در گلخانه ها حتی غلظت های پایین بر کیفیت و سلامت گیاهان اثر منفی گذاشته و رشد آنها را با مشکل موجه می کنند.

هیتر گلخانه و مرغداری سوپر پی اف
هیتر سوپر پی اف

آیا جت هیتر برقی برای گلخانه مناسب است؟

در جت هیترهای برقی به جای استفاده از سوخت فسیلی از جریان برق ، گرما تولید میشود. ساختار جت هیتر برقی همانند جت هیتر گازی و یا گازوئیلی می باشد. با این تفاوت که به جای محفظه دیگ و مشعل در جت هیتر برقی المنت های الکتریکی تعبیه شده اند. این المنت ها در اثر دریافت جریان الکتریکی داغ شده و حرارت ایجاد میکنند.

آیا جت هیتر برقی برای گلخانه مناسب است

فن نصب شده در جت هیترهای برقی ،  هوای سرد را به داخل جت هیتر هدایت نموده و باعث گرم شدن آن میشود. این هوای گرم توسط نیروی پرتابی فن دوباره از خروجی جت هیتر به بیرون منتقل میشود. برخلاف سایر جت هیترها ، جت هیتر برقی هیچ نوع دود و یا آلودگی هوایی ایجاد نمیکند. در واقع گرمای حاصل از این دستگاه فاقد هر گونه آلاینده مضر می باشد و گیاهان در اثر این گرما در حالت مطلوب به رشد خود ادامه میدهند. بنابراین این می توان از جت هیتر برقی به عنوان بخاری در گلخانه استفاده نمود.

جمع بندی

استفاده از هر نوع بخاری که به داخل گلخانه دود و یا سایر آلاینده های خطرناک منتقل کند ،عواقب جبران ناپذیری به بار می آورد. زیرا گیاهان و محصولات کشاورزی فقط در محیط هایی با هوای پاک رشد میکنند و ثمر میدهند. استفاده از جت هیترها در گلخانه فقط محدود به جت هیتر برقی می باشد و استفاده از سایر جت هیترها توصیه نمیشود. البته در گلخانه های بزرگ استفاده از جت هیتر برقی مقرون به صرفه نیست و در این زمینه باید از بخاری مخصوص گلخانه استفاده شود. این بخاری ها در طرح هیترهای آتش درون و کوره هوای گرم تولید میشوند. گروه صنعتی هیتر جت علاوه بر تولید انواع دستگاه هیتر جت ، هیتر مخصوص گلخانه نیز تولید میکند.

در صورت تمایل به دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص گرمایش گلخانه می توانید با شماره ۰۹۱۴۴۴۸۵۵۹۰ تماس حاصل فرمایید.

ارسال دیدگاه