روش تامین گرمایش مرغداری

تامین گرمایش مرغداری

روش تامین گرمایش مرغداری

گرمایش مرغداری یکی از مقولات بسیار مهم و ارزشمند در زمینه پرورش طیور می باشد. کاهش و یا افزایش بیش از حد گرما در مرغداری ها عواقب منفی زیادی به دنبال دارد و در نتیجه آن پرورش دهنده دچار خسارت میگردد. در این مقاله به بحث در رابطه با اصول گرمایش مرغداری و راهکارهای بهینه سازی سوخت و حفظ بیشتر گرما در سالن های پرورش طیور و مرغداری ها پرداخته ایم.

اقدامات لازم جهت صرفه جویی در مصرف سوخت مرغداری

انتخاب سیستم گرمایشی مناسب برای مرغداری اهمیت ویژه ای دارد. پرورش دهنده در ابتدا باید بهترین سیستم و کم مصرف ترین آن را برای مرغداری خود انتخاب کند. از گذشته تا به امروز در زمینه گرمایش مرغداری از تجهیزات گرمایشی مختلفی استفاده شده است. هر کدام از این سیستم ها مزایا و معایبی دارند. اما بهترین سیستم گرمایشی برای مرغداری ها هیترهای آتش خوار و یا کوره هوای گرم و جت هیترهای موشکی می باشند. به جرات می توان گفت که هزینه تأمین اولیه ، نگه داری ، قابلیت هایی همچون دوگانه سوز بودن و راندمان بالای تولید حرارت در این نوع سیستم ها باعث برتری آنها نسبت به سایر سیستم های گرمایشی شده است. لذا در مرحله اول توصیه می شود که برای گرمایش مرغداری خود حتما از این دو نوع سیستم استفاده نمایید. البته جت هیترهای موشکی مخصوصا نوع بدون دودکش آن ، راندمان تولید حرارت بیشتری نسبت به هیترهای آتش درون دارند. این سیستم ها بیشتر در مرغداری ها مورد استفاده قرار میگیرند.

با رعایت اصولی همچون عایق بندی و تنظیم دستگاه نیز می توان مصرف سوخت هیتر مرغداری را کاهش داد.

در ابتدا باید به اهمیت عایق بندی سالن اشاره کرد. هر چقدر که سالن از عایق بندی بهتر برخوردار باشد، میزان شارش گرما و سرما کمتر خواهد بود و در نتیجه هیتر سوخت کمتری مصرف خواهد کرد. توصیه میشود قبل از شروع فصل سرما حتما هیتر مرغداری را بررسی کنید تا از کارکرد صحیح و تنظیم بودن آن مطمئن شوید. سیستم های گرمایشی در صورت تنظیم نبودن ، مصرف سوخت بیشتر خواهند داشت. مشعل و پمپ سوخت رسانی آنها و فن ها باید مرتبا بررسی شوند.

جت هیتر
جت هیتر برقی

تهویه سالن مرغداری نیز در فصل های سرد امر ضروری می باشد. زیرا مصرف اکسیژن در بین طیور بسیار بالا است. در صورت عدم اکسیژن کافی ، قسمت بزرگی از گله تلف خواهد شد. به کار گیری تهویه در فصل زمستان به ناچار ، هوای سرد بیرون را به داخل سالن نیز هدایت می  کند. بسته به منطقه جغرافیایی میزان تهویه متفاوت خواهد بود. لذا با انجام بررسی های دقیق و بیشتر ، می بایست بین سیستم تهویه و هیتر مرغداری تعادل برقرار نمود.

تهویه سالن مرغداری

می توانید در نقاط مختلف سالن مرغداری ترموستات و دماسنج نصب کنید تا از توزیع یکنواخت دما در کل سالن اطمینان حاصل فرمائید. سنسورهای دی اکسید کربن نیز در این زمینه می توانند مفید باشند. در صورت افزایش دی اکسید کربن و کمبود اکسیژن سالن می توان کارکرد سیستم تهیه را طوری تنظیم نمود تا به هنگام نیاز شروع به کار نمایند.

اگر در منطقه ای که سالن پرورش شما در آن واقع می باشد، احتمال مکرر قطعی برق و یا سوخت وجود دارد، حتما از منبع ذخیره سوخت و سیستم برق اضطراری استفاده نمایید. دقت داشته باشید که قطع شدن برق و یا سیستم گرمایشی در سالن مرغداری حتی برای مدت کوتاه می توانند به یکباره کل گله را به کام مرگ بکشاند.

استفاده از مادر مصنوعی نیز در این زمینه می تواند مفید واقع گردد. مادر مصنوعی با استفاده از برق و مادون قرمز باعث گرم شدن سالن مرغداری و سالن های پرورش جوجه می شود. به هنگام قطعی سوخت هایی نظیر گاز و یا گازوئیل استفاده از این سیستم های گرمایشی در مرغداری ها بسیار مناسب می باشد.

سالن مرغداری نباید هیچ درز و شکافی به جز سیستم تهویه داشته باشد. ورود هوای سرد از طریق این منافذ علاوه بر هدر رفت انرژی و گرما، باعث برهم زدن گرمایش کف سالن نیز می شود. طیور در این صورت گرمای کمتری دریافت میکنند. در نتیجه این امر تجمع طیور در نقاط گرم بیشتر شده و بر اثر ازدحام کمبود اکسیژن اتفاق می افتد و بیشتر طیور خفه میشوند.

نتیجه گیری

همان طور که ذکر شد استفاده از هیترهای گرمایشی پربازده در سالن های مرغداری اهمیت ویژه ای دارد و نباید در این زمینه از سیستم های قدیمی و منسوخ شده استفاده نمود. در صورتی که هوای مورد نیاز طیور از درجه حرارات کافی و مطلوب برخوردار باشد، روند رشد و نرخ تبدیل دان به گوشت در گله های گوشتی و افزایش کیفیت تخم در گله های تخم گذار بهبود پیدا میکند. برای گرمایش مرغداری ، پیشنهاد ما به شما استفاده از جت هیترهای موشکی و هیترهای آتش درون می باشد.

گروه صنعتی هیتر جت یکی از بزرگترین سازندگان سیستم های گرمایشی مخصوص مرغداری می باشد و در این زمینه توانسته است هیترهای بسیار با کیفیت طراحی و تولید کند. این هیترها دارای قطعات بسیار با دوام و پر بازده می باشند که باعث شده راندمان بالایی در تولید حرارت از خود به نمایش گذارند. شایان ذکر است که محصولات گرمایش مرغداری هیتر جت شامل ۲۴ ماه گارانتی و ۱۰ سال خدمات پس از فروش نیز می باشند.

برای سفارش ، خرید و دریافت مشاوره در رابطه با سیستم گرمایش مرغداری با شماره ۰۹۱۴۴۴۷۳۹۲۴ تماس حاصل فرمائید.

ارسال دیدگاه