جت هیتر برای گرمایش گلخانه استفاده کرد

آیا می توان از جت هیتر برای گرمایش گلخانه استفاده کرد ؟

آیا می توان از جت هیتر برای گرمایش گلخانه استفاده کرد؟

در گلخانه برای تأمین گرمای مورد نیاز گل ها و گیاهان مخصوصا در طول شب های سرد زمستان ، از تجهیزات گرمایشی مختلفی استفاده میشود. با توجه به در دسترس بودن سوخت هایی نظیر گاز و گازوئیل ، معمولا بیشتر بخاری های گلخانه ای با این نوع سوخت ها کار میکنند. یکی از هیترهایی که با استفاده از گاز و گازوئیل گرما تولید میکند ، جت هیترها میباشند. جت هیترها از جمله بخاری های صنعتی بوده که بازدهی تولید گرما در آنها عالی میباشد. اما نکته قابل توجه در رابطه با جت هیترها در مورد استفاده از آنها می باشد. زیرا این دستگاه ها به دلیل ساختار منحصر به فرد در زمینه هایی خاصی قابل استفاده هستند. استفاده از جت هیتر در سالن های گلخانه ای بحث مورد بررسی ما در این مقاله می باشد. در این نوشتار با تحلیل گرمای ناشی از این دستگاه و تأثیر آن بر گیاهان و گل ها ، مناسب بودن و یا نبودن این دستگاه برای گلخانه ها را شرح داده ایم.

بررسی ساختار بدنی و نحوه گرما دهی در جت هیترها

جت هیترها در دو نوع با دودکش و بدون دودکش طراحی میشوند. همچنین این دستگاه ها در مدل های گازسوز ، گازوئیلی و دوگانه سوز در بازار عرضه میگردند. به جت هیترها بخاری موشکی نیز گفته میشود. ساختار اصلی این دستگاه ها شامل محفظه ای استوانه ای شکل می باشد که در درون آن فن ، کوره ، مشعل تعبیه شده است. فن در یک طرف جت هیتر هوای سرد محیط را به داخل محفظه دستگاه مکش می کند. سوخت مصرفی جت هیتر از طریق پمپ سوخت رسانی به داخل دستگاه هدایت و توسط مشعل در درون کوره داخلی جت هیتر سوخته میشود.

با اشتعال این سوخت مقدار زیادی گرما آزاد میشود. این گرما با هوای سرد مکش شده توسط فن ترکیب شده و از خروجی جت هیتر به شکل هوایی گرم به بیرون پرتاب میگردد. جت هیتر چه مجهز به دودکش باشد یا نباشد به همراه گرما ، آلاینده های سوخت و گازهای خطرناک همچون مونواکسید کربن ، اکسیدهای گوگرد و سولفور دی اکسید نیز در اثر استفاده از آن به داخل سالن راه پیدا می کنند. در نوع دودکش دار غلظت این آلودگی کم و در نوع بدون دودکش غلظت این آلاینده ها بسیار زیاد می باشد.

جت هیتر گرمایشی
جت هیتر ۱۱۰۰۰۰ کیلو کالری

تأثیر آلودگی های ناشی از سوخت مصرفی جت هیترها

سوخت گاز در مقایسه با سوخت گازوئیل آلودگی کمتری دارد اما به هرحال از غلظت آلاینده های خطرناک ناشی از سوختن گاز نمی توان چشم پوشی کرد. ورود این آلودگی ها حتی با غلظت های پایین ، تأثیر منفی بر رشد گل ها و گیاهان داخل گلخانه دارد. ریشه ها و روزنه های گیاهان در اثر این آلودگی جذب مواد را محدود میکند. در نتیجه گیاه حتی با وجود آب دهی کافی و خاک حاصلخیز ، کیفیت مطلوب را نخواهد داشت. همچنین در صورتیکه گیاهان در معرض آلودگی های هوایی حتی با غلظت های پایین قرار بگیرند  ، سلامت آنها تهدید میشود. زیرا در این حالت مقاومت گیاه در برابر سرما و بیماری ها و آفت ها کاهش پیدا میکند.

تأثیر غلظت های متوسط آلودگی بر گیاهان ، باعث میشود تا عملیات فتوسنتز در گیاهان کمتر شکل بگیرد. با کاهش عمل فتوسنتز مواد غذایی در گیاه به درستی پخش نمیشوند و بخشی از آن نیمه جان و بی ثمر خواهد بود. گل های زینتی در برابر آلودگی هوایی بسیار آسیب پذیر می باشند و حتی غلظت های پایین و متوسط نیز آنها را از پای در می آوردند.

تأثیر آلودگی های ناشی از سوخت مصرفی جت هیترها

اگر میزان آلودگی هوایی در داخل گلخانه زیاد باشد ، گیاهان و محصولات کشت شده به سرعت پژمرده و خشک میشوند. متأسفانه سطح آلودگی هوایی ناشی از عملکرد جت هیترها در گلخانه ها زیاد می باشد و به هچ عنوان جت هیترها برای گلخانه مناسب نمی باشند. جت هیترهای گازسوز و گازوئیلی برای سالن های پرورش طیور مناسب هستند و حتی استفاده از نوع دودکش دار آن برای گلخانه توجیه اقتصادی ندارد. همان طور که ذکر شد جت هیتر دودکش دار نیز مقداری آلاینده به داخل گلخانه می فرستد که آثار مخربی بر سلامت گیاهان به جای میگذارد.

نتیجه گیری و جمع بندی

در این نوشتار به بحث در رابطه با کاربرد جت هیتر در گلخانه پرداختیم. به طور کلی محصولات کشاورزی و گل های زینتی کشت شده در گلخانه ها در برابر آلودگی هوایی و آلاینده های خطرناک ، حساس و آسیب پذیر می باشند. برای تأمین گرمای پاک و به دور از هر نوع آلاینده ، استفاده از تجهیزات گرمایشی مخصوص گلخانه الزامی است. امروزه با توجه به پیشرفت علم و تکنولوژی ، روش های قدیمی و کم بازده گرمایش گلخانه منسوخ شده اند و هیترهای مخصوص گلخانه تولید میشوند. هیترهای گلخانه ای که در طرح بخاری اسپانیایی و کوره هوای گرم طراحی میشوند ، برای گرمایش گلخانه بسیار مناسب می باشند. با توجه به ساختار خاص این نوع هیترها ، هیچ نوع دود و آلودگی ناشی از سوخت گاز و یا گازوئیل به داخل سالن راه پیدا نمیکند. گروه صنعتی هیترجت با افتخار از بزرگترین تولید کنندگان هیتر گلخانه در داخل کشور است. راندمان بالای تولید حرارت ، امنیت بالا و عمر طولانی از ویژگی اصلی این هیترها می باشد.

در صورت نیاز به مشاوره در زمینه گرمایش گلخانه می توانید با شماره ۰۹۱۴۴۴۸۵۵۹۰ تماس گرفته و مشاوره قبل از خرید دریافت نمایید.

ارسال دیدگاه