نکات مهم به هنگام خرید هیتر صنعتی

نکات مهم به هنگام خرید هیتر صنعتی

راهنمای خرید هیتر صنعتی

به هنگام خرید هیتر صنعتی سوالات زیادی ممکن است ذهن خریدار را به خود مشغول کند. متناسب بودن هیتر با محل مورد استفاده ، میزان سوخت مصرفی دستگاه ، بازدهی و راندمان هیتر ، نحوه نصب و راه اندازی ، قیمت اولیه و هزینه های مربوط به تعمیر و سرویس هر دوره هیتر و از همه مهمتر امنیت دستگاه از جمله مهم ترین نکاتی می باشند که هر خریدار باید به هنگام خرید هیتر به آنها دقت زیادی نماید. در این مقاله به بررسی تمامی این مشخصات در انواع هیترهای صنعتی موجود در بازار پرداخته ایم. با ادامه مقاله همراه باشید.

انواع هیتر صنعتی

سیستم های گرمایشی مختلفی در بازار موجود می باشند که برخی از آنها در صنایع مخصوص بکار گرفته میشوند و نمی توان از آنها در هر صنعتی استفاده کرد. همچنین برخی از سیستم ها نیز از انعطاف بیشتری برخوردار بوده و در بیشتر صنایع قابل استفاده میباشند. از جمله مهمترین سیستم های گرمایشی مورد بحث ما در این مقاله هیترهای آتش درون یا کوره هوای گرم ، جت هیترها ، سیستم گرمایش تابشی ،گرمایش از کف و هیترهای برقی می باشند.

بررسی هیترهای آتش درون

هیترهای آتش درون از جمله بخاری های می باشند که به طور وسیع می توان از آنها در انواع سالن های صنعتی همچون سالن مرغداری ، انواع سالن گلخانه ای ، مساجد ، مکان های عمومی ، بیمارستان ها ، مدارس ، کارگاه های صنعتی و … استفاده نمود. از جمله مهمترین ویژگی مثبت این نوع هیترها کیفیت گرمای حاصل از آن می باشد که بسیار تمیز و پاک است. همچنین هیترهای آتش درون در مصرف سوخت بسیار بهینه عمل میکند و بازدهی معادل ۸۵ درصد از خود به جای میگذارد. این هیترها در گرم کردن محیط سرعت بالایی داشته و در زمان کوتاهی سالن را گرم مینمایند. در صورتیکه در محل مورد استفاده این هیتر نیاز به کانال کشی برای انتقال گرما می باشد باید از فن های سانتریفیوژی در ساخت آن استفاده شود. زیرا قدرت پرتاب هوا در این نوع فن ها بسیار عالی می باشد. اما اگر در محل مورد استفاده دستگاه نیازی به کانال کشی برای انتقال گرمای آن نمی باشد باید در ساخت هیتر از فن های آکسیال استفاده شده باشد.

بررسی هیترهای آتش درون

هیتر گازی کانالی GH0660 انرژی
معرفی هیتر گازی کانالی GH0660 انرژی

هیترهای آتش درون در انواع گازی ، گازوئیلی و دوگانه سوز طراحی و تولید میشوند. بنابراین می توان با انواع سوخت این نوع دستگاه ها را به کار انداخت. از دیگر مزایای هیترهای کابینتی نصب ساده و راحت آنها در محل مورد استفاده می باشد. با در نظر گرفتن لوله کشی گاز و برق در محل مورد استفاده برای راه اندازی دستگاه کافی است که هیتر به برق و سوخت وصل شود. این بخاری ها می توانند به ترموستات مجهز شوند و بدین طریق گرمای سالن را به صورت خودکار تنظیم نمایند. در مورد امنیت این دستگاه ها باید گفت که در تمامی دستگاه های گرمایشی که از سوخت فسیلی استفاده میکنند ، خطر آتش سوزی ، مسمومیت گازی از طریق گاز مونواکسید کربن و خطر برق گرفتگی وجود دارد. خوشبختانه هیترهای کابینتی تا حد زیادی از این خطرات مصون می باشند و احتمال ایجاد خطر در صورت استفاده صحیح از آنها بسیار ناچیز است. در رابطه با هزینه های سرویس و تعمیر این بخاری ها باید خاطر نشان کرد در صورتیکه خرید از سازنده معتبر و با سابقه صورت بگیرد، دستگاه تا مدت های طولانی نیاز آنچنان به تعمیر نخواهد داشت. همچنین تعمیر این نوع بخاری ها زیاد پیچیده نیست. در خصوص راه اندازی اولیه باید گفت این هیترها اگر توسط متخصصین تولید کننده نصب شوند بهتر خواهد بود با این حال  نصب این دستگاه ها در محیط ساده است و دستگاه راه اندازی آسانی دارد.

بررسی جت هیترها

جت هیترها به بخاری های موشکی معروفند و در انواع دودکش دار و بدون دودکش و در مدل های جت هیتر گازسوز، گازوئیلی ، دوگانه سوز و برقی تولید میشوند. جت هیترهای بدون دودکش به دلیل انتشار آلاینده های مضر و گاز مونواکسید کربن در محیط ، در صنایع خاصی مورد استفاده قرار میگیرند. عمده مصرف این دستگاه ها در سالن های مرغداری می باشد. همچنین در سالن های صنعتی که دارای تهویه مطبوع بوده و یا فضای آن بسته نباشد می توان جت هیتر بدون دودکش را به کار گرفت. این هیترها نصب بسیار ساده ای دارند و کافی است که به برق و منبع سوخت وصل شوند. راندمان ایجاد حرارت در جت هیترهای بدون دودکش بسیار عالی است و دستگاه تقریبا بازدهی ۱۰۰ درصد از خود نشان میدهد. در واقع به دلیل نبود پرت حرارتی در این دستگاه ها تمامی سوخت مشتعل شده و گرمای آن به طور کامل به همراه آلاینده ها به داخل محیط منتقل میشود. جت هیترها سرعت فوق العاده ای در گرم کردن سالن دارند. این هیترها به لحاظ ایمنی نیز از امنیت بالایی برخوردار می باشند. ناگفته نماند که تعمیر و نگه داری از جت هیترها در صورت خرابی ، کار دشواری نیست.

بررسی جت هیترها

جت هیترهای اگزوز دار برخلاف جت هیترهای بدون دودکش، گرمایی پاک تولید میکنند. اما مهمترین نکته ضعف این هیترها ، راندمان پایین در تولید حرارت می باشد. این جت هیترها حداکثر ۶۵ درصد از گرمای ناشی از اشتعال سوخت را می توانند به محیط منتقل کنند. این دستگاه ها نیز نصب ساده و استفاده آسانی دارند. همچنین جت هیترها می توانند با مجهز شدن به ترموستات محیطی میزان دمای سالن را به صورت خودکار تنظیم نمایند.

بررسی سیستم های گرماش تابشی

سیستم های تابشی در ابعاد و مدل های مختلفی ساخته میشوند. در نمونه های کوچک می توان از هیتر برای گرمایش اتاق و محل کار نیز استفاده کرد. سرعت گرمایش در این هیترها آنی بوده و در حقیقت هر چیزی که در مسیر تابش هیتر باشد در کوتاه مدت گرم میشود. هیترهای تابشی در دو نوع گازی و برقی تولید میشوند. بدیهی است که نوع گاز سوز آن مصرف انرژی و هزینه کمتری خواهد داشت. هیتر تابشی صنعتی در قسمت فوقانی و نزدیک به سقف نصب میشوند. راندمان حرارتی بالا و ایجاد گرمای پاک از ویژگی این هیترها می باشد.

بررسی سیستم های گرماش تابشی

در مکان مورد استفاده باید زیر ساخت سالن قابلیت نصب این هیتر به صورت سقفی و  آویز را داشته باشد تا بتوان از آن بهره برد. نصب این سیستم ها در مکان های صنعتی نیاز به تخصص دارد و باید به صورت اصولی نصب شود تا علاوه بر عملکرد مفید آن اشیاء و افرادی که در معرض گرمای آن قرار دارند، آسیب نبینند. نوعی خاصی از سیستم های تابشی وجود دارد که با استفاده از اشعه مادون قرمز و پرتوهای فروسرخ محیط را گرم نگه میدارد. این نوع هیترها بیشتر در مرغداری ها برای گرمایش جوجه ها و در فضاهای باز برای گرم نگه داشتن میزها بکار گرفته میشوند. سیستم های گرمایش تابشی به طور گسترده در صنایع مختلف قابل استفاده می باشند.

بررسی سیستم گرمایش از کف

در مقایسه با سیستم های ذکر شده، گرمایش از کف از محبوبیت کمتری برخوردار می باشد. زیرا این سیستم گرمایشی سرعت بسیار پایین یدر گرم کردن سالن دارد. به نحوی که حداقل ۵ ساعت زمان لازم است تا بتوان سالن را از طریق آن گرم نمود همچنین تنظیم دقیق گرما در این نوع سیستم ها امکان پذیر نیست. هزینه راه اندازی اولیه این نوع سیستم ها بالا بوده و تعمیر آن وقت گیر و هزینه بر است. مصرف سوخت نیز در این سیستم ها در مقایسه با سایر سیستم ها بهینه نیست. این سیستم ها بیشتر برای منازل مسکونی به کار می روند و استفاده از آنها در صنایع مختلف هیچ نوع توجیه اقتصادی ندارد.

جمع بندی

آشنایی با انواع سیستم های گرمایشی و شناخت مزایا و معایب آنها می تواند به خریداران این نوع سیستم ها کمک شایانی کند. انتخاب صحیح سیستم گرمایشی بر اساس نیاز علاوه بر کاهش هزینه ها به کاهش انرژی و صرفه جویی در سوخت های فسیلی نیز منجر میشود. در این مقاله به بررسی پرکاربرد ترین سیستم های گرمایشی پرداختیم و مزایا و معایب آنها را با هم بررسی نمودیم. برای صنایعی همچون پرورش طیور، استفاده از جت هیترها و هیترهای کابینتی می تواند گزینه بسیار ایده آل باشد. همچنین در شاخه کشاورزی برای گرمایش گلخانه ها بهترین گزینه استفاده از هیترهای کابینتی و آتش درون است. در سالن های صنعتی بسته به شرایط سالن می توان از انواع سیستم تابشی و هیتر کابینتی استفاده نمود. گروه صنعتی هیترجت به منظور رفع نیاز بازار یکی از تولید کنندگان بزرگ تجهیزات گرمایشی در داخل کشور است. این گروه با سابقه درخشان ۲۶ ساله هم اکنون یکی از تأمین کنندگان سیستم های گرمایشی برای صنایع و مشاغل مختلف و همچنین مکان های عمومی در ایران می باشد. در صورت تمایل به دریافت مشاوره و خرید تجهیزات گرمایشی گروه صنعتی هیترجت با شماره ۰۹۱۴۴۴۸۵۵۹۰ تماس حاصل فرمایید.

ارسال دیدگاه