چرا برای گرمایش گلخانه ها از هیتر استفاده می کنند؟

چرا برای گرمایش گلخانه ها از هیتر استفاده می کنند؟

چرا برای گرمایش گلخانه ها از هیتر استفاده می کنند؟

همان‌طور که می‌دانید از هیترهای مختلفی برای گرمایش گلخانه استفاده می کنند ولی اینکه کدام هیتر برای گلخانه شما مناسب است، پاسخ آن را در این مقاله در خواهید یافت. این مطلب در باره  راهنمای خرید هیتر گلخانه ای است تا به شما کمک ‌کند، هیتری را انتخاب کنید که برای سالن پرورشی شما مناسب است. در واقع  صاحبین گلخانه ها با توجه به مساحت و شرایط خاصی که گلخانه هایشان دارند، نیازهای گرمایشی  سالن های پرورشی خود را بر طرف می کنند. بدون شک بررسی شرایط و موقعیت گلخانه، منابع انرژی که قابل دسترس است و مقایسه آن با توانایی‌ها و قابلیت‌های هیتر مواردیست که برای انتخاب بهترین هیتر حائز اهمیت هستند.

خرید هیتر گلخانه

اگر قصد خرید یک هیتر گلخانه ای را دارید، باید قبل از خرید الویت ها و معیار های که در پیشبرد اهدافتان کار ساز است را در نظر بگیرید. این الویت ها شامل مساحت سالن پرورشی شما، منابع سوختی که از عهده تامین هزینه های بر می آیید، سرمایه ای که در اختیار دارید و چند مورد دیگر است مادامی که قدرت متعادل کردن این معیار ها را ندارید از خرید هر نوع هیتری خود داری کنید.

 مساحت گلخانه

بدون شک شک مهمترین موضوعی که در اولویت قرار دارد این است که نسبت به مساحت گلخانه خود آگاهی داشته باشید چون هر چقدر که سالن پرورشی شما فضای بزرگتری داشته باشد، قطعا برای گرم کردن آن و تعادل دمای مناسب در محیط گلخانه، به هیتری احتیاج دارید که قدرت گرمایشی آن بیشتر باشد تا دما را در حد ایده آل حفظ کند. متاسفانه صاحبین برخی از گلخانه ها بدون توجه به این موضوع، به مزیت های هیتر های گرمایشی توجه می کنند ولی مادامی که یک هیتر قابلیتی برای حفظ دما نداشته باشد، انتخاب آن بر اساس مزایایی که دارد، پروژه پرورشی شما را با شکست مواجه می کند ضمن اینکه در کنار اشرافیت به مساحت گلخانه، باید به نحو احسن آن را عایق بندی کنید تا از هدر رفت گرما و آسیب سرما زدگی  به محصولات جلوگیری کنید.

گرمایش مرغداری هیتر پی اف ۲۲۰ کیلو کالری
هیتر پی اف ۲۲۰۰۰۰ کیلو کالری

اگر گلخانه ای دارید که مساحت آن خیلی بزرگ است، حتما به فکر خرید چند هیتر باشید. این کار سبب صرفه جویی در مصرف منابع سوخت هم می شود و از هدر رفتن گرمای تولید شده جلوگیری به عمل می آورد البته به شرطی که تمام دیواره ها، سقف و یا درزهای قابل نفوذ سرما را عایق بندی کرده باشید تا دمای گلخانه خود را بدون کارکرد بیش از اندازه‌ی هیترها، تامین کنید.

منابع سوخت

مسئله دوم بعد از بررسی سیستم های گرمایشی این است که با توجه به منطقه جغرافیایی، بودجه و یا قابل دسترس بودن منابع سوخت، کدام منبع انرژی در گرم کردن گلخانه شما اولویت خواهد داشت؟ درست است که نمی توان هزینه های منابع سوخت را به صفر رساند ولی با توجه به بودجه و امکاناتی که در اختیار دارید می توانید در انتخاب یک هیتر مناسب محتاطانه عمل کنید تا هزینه های سوخت  را با کمترین مقدار به حداقل برسانید. از سه منبع اصلی انرژی می توان برای گرم کردن گلخانه ها بهره مند شد که در قسمت بعدی به صورت مختصرآنها را شرح خواهیم داد.

انرژی برق

با توجه به پیشرفت تکنولوژی و تنوعی که در بازار جهانی وجود دارد، هیترهایی هستند که با انرژی برق کار می‌کنند.  طراحان و تولید کنندگان هیتر، انرژی برق را به عنوان یکی از منابع تامین انرژی در الویت قرار می دهند چرا که در بدنه این نوع هیترها ترموستاتی تعبیه شده است که قابلیت تلرانس دمای محیط را دارد یعنی  به کاربر این امکان را می دهد که مقدار دما را بر اساس محاسبات و نیازی که محصولات گلخانه ای به آن دارند، تنظیم کند. اینکار باعث صرفه‌جویی در منابع انرژی می شود و زمانی که دمای محیط به حد اعتدال رسید، هیتر را به صورت خودکار خاموش می کند و برعکس اگر دمای محیط با دمای تنظیم شده مطابقت نکند، هیتر به صورت خودکار مجددا روشن می شود.

انرژی برق

هیترهای برقی دارای انواع و مدل‌های مختلفی هستند. هیترهای سرامیکی، هیتر های انتقال گرما، هیتر های مادون قرمز و هیتر های  تابشی از این دسته اند.  طراحی و ساخت این نوع هیترها تقریبا شبیه به یکدیگر است. تنها تفاوتی که دارند نوع فناوری‌های آنها برای تولید گرما است. هیترهایی که مجهز به فن باشند، نقش مهمی در بالا بردن انرژی گرمایی خواهند داشت چرا که فن ها، گرمای تولید شده را در سرتاسر سالن به نحو احسن توزیع می کنند ضمن اینکه مانع بروز گرد و غبار،آلودگی و آفت زدگی گیاهان در بستر پرورشی هم می شوند.

سیستم راه اندازی آنها آسان و با توجه به نوع و اندازه ای که دارند متفاوت است. هیتر هایی هستند که به صورت ایستاده کار می کنند و در مقابل هیترهایی هم هستند که باید به سقف یا دیوارها نصب شوند پس با در نظر گرفتن شرایط و محیطی که گلخانه شما دارد، بهترین و مناسب ترین آنها را انتخاب کنید. اگر از پس هزینه های برق برآیید به جرات می توان گفت که؛ هیترهای برقی یک گزینه بهتر برای گرمایش سالن های پرورشی است چون قدرت گرمایشی و کارآیی آنها نسبت به سایر هیترها چند برابر است.

پارافین

در چند سال گذشته بسیاری از پرورش دهندگان برای گرم کردن سالن های پرورشی خود از هیترهای پارافینی استفاده می کردند چون هزینه تامین و نگهداری آنها بسیار  پایین بود و سوخت زیادی هم مصرف نمی کرد. تنها ایرادی که داشتند این بود که سلامت گیاهان به خطر می افتاد و دچار قارچ و کپک زدگی می شدند. بدتر از همه این بود که، کاربر وظیفه داشت، سوخت آن را قبل از تمام شدن شارژ کند پس باید یک نیروی انسانی استخدام می کرد تا مدام در گلخانه حضور داشته باشد و مانع خاموش شدن آنها شود. علاوه بر هزینه سوخت، استخدام کسی که چنین کاری به او محول می شد یک هزینه اضافی برای بهره وری از چنین هیتری به شمار می آمد.

 پروپان

هیترهایی هم وجود دارند که با گاز پروپان کار می کنند. یکی از مزیت هیترهای پروپانی این است که سوخت کمتری مصرف می کنند و نقش مهمی در فتوسنتز کردن گیاهان گلخانه ای دارند ولی سوختی که در این نوع هیترها برای تولید گرما مصرف می شود، دود بسیار زیادی ایجاد می کند که در  صورت عدم کنترل خروج ( آن (دود) از گلخانه، صدمات جبران ناپذیری به محصولات وارد می شود. خرید هیترهای پروپانی را به شرطی پیشنهاد می کنم که وقت کافی برای کنترل آلاینده های خطرناک آن داشته باشید.

قدرت گرمایشی هیتر گلخانه

هر کارخانه سازنده ای، بر روی برگه مشخصات محصول، به قدرت گرمایشی آنها اشاره می کند که بین ۱ الی ۳ کیلو وات متغییر است. اگر مساحت سالن پرورشی شما کوچکتر است پس هیتری را انتخاب کنید که قابلیت گرم کردن گلخانه شما را داشته باشد یعنی هیتری که توان گرمایش آن بیشتر است، به درد گلخانه شما نمی خورد چون گرمای تولید شده، مازاد بر مساحت گلخانه است و بدون شک هزینه هایی که برای تامین سوخت آنها پرداخت خواهید کرد، افزایش می یابد.

قیمت

قیمت تمام شده هیتر هم یکی از عوامل مهم در خرید آنها به شمار می آید ولی مطمئن باشید خرید یک هیتر با کیفیت و کم مصرف، نه تنها باعث صرفه جویی در تامین هزینه های سوخت می شود، بلکه سلامت محصولات شما را هم تضمین می کند.

ارسال دیدگاه