هیتر مرغداری دست دوم

هیتر مرغداری دست دوم

هیتر مرغداری دست دوم

یکی از تجهیزات اساسی در سالن های مرغداری و پرورش طیور، هیترها می باشند. هیتر مرغداری وسیله ای گرمازا می باشد که در روزهای سرد ، گرمای مورد نیاز طیور را تأمین میکند. از این رو صاحبان این حرفه نیازمند خرید تجهیزات گرمایشی مخصوص مرغداری می باشند. یکی از عواملی که باعث میشود افراد به سمت خرید هیتر مرغداری دست دوم سوق داده شوند، قیمت ارزان آنها می باشد. از طرفی رشد قیمت ها نیز طی سالیان اخیر باعث شده بسیاری از افراد از خرید دستگاه نو صرف نظر کرده و اقدام به خرید دستگاه کارکرده نمایند. خرید هیتر مرغداری دست دوم کار آسانی نیست و در این باره می بایست بسیار احتیاط کرد. زیرا انتخاب هر نوع سیستم گرمایشی دست دوم معیوب می تواند خسارات جبران ناپذیری بر روی گله بگذارد و کاربر متحمل خسارات سنگینی شود.

در این نوشتار به صورت مفصل به بحث و بررسی مزایا و معایب هیتر مرغداری دست دوم پرداخته ایم.

انواع هیتر مرغداری

در ابتدا باید بدانید که هیتر مرغداری در مدل جت هیتر (بخاری موشکی) و در انواع گازوئیلی ، گازسوز و دوگانه سوز طراحی می شوند. این هیترها راندمان بسیار بالایی در تولید گرما از خود نشان میدهند و در عین حال مصرف سوخت ایده آلی دارند. با توجه به اینکه در مرغداری ها از سیستم های تهویه استفاده میشود، از هیترهای بدون دودکش بیشتر در این نوع سالن ها استفاده میشود. این نوع هیترها توان بسیار خوبی در تولید حرارت دارند.

هیتر مرغداری دست دوم

مزایا و معایب هیتر مرغداری دست دوم

مهمترین مزیت این دستگاه ها قیمت ارزان آنها می باشد و به جز قیمت نمی توان برتری دیگری در این دستگاه ها یافت. طبیعی است که عمر مفید و بازدهی تولید حرارت این دستگاه ها کمتر از نوع تازه آن می باشد.

قفس بلدرچین

اجناس دست دوم مخصوصا دستگاه ها گرمایشی معایب زیادی دارند. هیتر مرغداری دست دوم نیز از این موضوع مستثنی نمی باشد و دارای معایب زیادی است.

از مهمترین معایب این نوع سیستم ها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  1. بدنه این دستگاه ها ممکن است دچار خوردگی باشد و از این طریق انرژی زیادی هدر داده شود. در نتیجه این امر ، سوخت مصرفی دستگاه نیز بالا می رود.
  2. کوره داخلی این هیترها نیز ممکن است دچار فرسودگی باشد. پوسیدگی بدنه کوره از راندمان این دستگاه ها به شدت می کاهد و زمینه خطراتی همچون آتش سوزی و … را فراهم می سازد.
  3. فن و الکتروموتور آن که بخش مهمی از هیتر می باشند، ممکن است عملکرد صحیحی نداشته باشند. فن در جت هیتر مرغداری نقش مهمی در پرتاب گرما و راندمان دستگاه ، ایفا میکند. اگر این بخش از سیستم به هر نحوی معیوب باشد، نمی توان انتظار داشت که دستگاه راندمان مطلوبی از خود نشان دهد.
  4. یکی دیگر از عوامل مهم که در هیترهای دست دوم باعث افت راندمان دستگاه و مصرف بالای سوخت در آنها میشود، پمپ سوخت رسانی و مشعل آنها می باشد. این بخش از هیتر مرغداری نیز باید عمکلرد عالی داشته باشد تا نهایت راندمان با مصرف کم سوخت حاصل شود.
  5. امنیت به کار رفته در این هیترها بسیار ضعیف است و در نتیجه آن احتمال وقوع خطراتی همچون آتش سوزی و برق گرفتگی بسیار بالا خواهد بود.
  6. هیتر مرغداری دست دوم هر نوع گارانتی و خدمات پس از فروشی ندارد. از طرفی هزینه نگه داری و تعمیر این سیستم ها نیز بالا می باشد. این هزینه ها حتی در برخی از موارد ممکن است به قدری زیاد باشد که کاربر از خرید دستگاه دست دوم پشیمان شود.

نتیجه گیری

باید دقت داشته باشید که استفاده از هیتر دست دوم در سالن های پرورش طیور و مرغداری به هیچ عنوان توصیه نمیشود. امر پرورش طیور بسی حساس است و اگر در این زمینه از تجهیزات کم بازده و پر خطر و قدیمی استفاده شود، خسارات سنگینی به بار خواهند آمد و یا راندمان تولید و رشد طیور با روند کاهشی مواجه خواهد شد. از این رو در زمینه خرید هیتر مرغداری نیز نباید هیچ وقت کیفیت را فدای قیمت کرد. بهترین تصمیم در این زمینه خرید جت هیتر نو می باشد.

ارسال دیدگاه