گرمایش گلخانه به روش ساده

گرمایش گلخانه به روش ساده

گرمایش گلخانه به روش ساده

با توجه به تقاضای روز افزون به محصولات کشاورزی برای رفع نیازهای روزانه ، امروزه کشاورزی فقط به فصل های گرم محدود نمی باشد. کشاورزی در فصل های سرد زمستان ، از طریق گلخانه ها صورت میگیرد. البته از گلخانه ها در فصل های گرم نیز برای کاشت گل های زینتی و سایر محصولات کشاورزی استفاده می شود. یکی از دغدغه های اصلی این صنعت ، تأمین گرمای مطلوب در گلخانه ها می باشد. زیرا رشد گیاهان به حرارت خاصی نیاز دارد و در صورتیکه دمای دریافتی آنها سرد و یا بیش از حد گرم باشد، کیفیت محصولات آنها دچار افت شدید میشود. از این رو استفاده از تجهیزات گرمایشی در گلخانه ها امری ضروری می باشد. برای گرمایش گلخانه در کنار هیترها می توان با اجرای چند عمل ساده تا حدی گرمای گلخانه را به صورت رایگان تأمین نمود. دراین مقاله ، راهکارهای ساده گرمایش گلخانه را توضیح داده ایم که با رعایت آنها می توان تا حدودی در هزینه های سوخت و … صرفه جویی نمود.

انتخاب زمین گلخانه

انتخاب زمین گلخانه نقش زیادی در گرمایش آن دارد. گلخانه را نباید در مناطق جغرافیایی مرتفع احداث نمود. قرار گرفتن گلخانه در معرض بادهای سرد زمستان باعث میشود که وسایل گرمایشی گلخانه گرمای بیشتری تولید کنند. در نتیجه مصرف سوخت نیز بیشتر خواهد شد.

انتخاب زمین گلخانه

معمولا برای نورگیری بهتر و استفاده از نور خورشید ، سقف گلخانه ها را شفاف می سازند تا نور به داخل گلخانه نفوذ پیدا کند. زمین گلخانه باید نورگیر بوده تا نور مورد نیاز برای رشد گیاهان در دسترس آنها باشد. موقعیت گلخانه نباید عمود بر بادهای غالب منطقه باشد. با توجه به اینکه زاویه تابشی نور در زمستان ، کم و شدت تابشی آن پایین است، ضلع جنوبی گلخانه باید به اندازه کافی نور به داخل هدایت نماید.

روکش هیتر
روکش هیتر بخاری ۶۲۵ انرژی

استفاده از نور خورشید

نور خورشید انرژی گرمایی زیادی دارد و از این طریق می توان در طول روزهای آفتابی در زمستان گرمای مورد نیاز گلخانه را تا حدودی تأمین نمود. انرژی خورشیدی در گلخانه های پلاستیکی و شیشه ای به عنوان منبع گرمایی مهم به شمار می آید. برای به دام انداختن هرچه بیشتر نور خورشید می توانید دیواره جنوبی داخل گلخانه را سفید و یا صیقلی نمایید تا نور به هنگام برخورد با سطح آن به داخل گلخانه بازتاب شود. در نیمکره شمالی کره زمین ، آفتاب زمستانی همیشه در قسمت جنوبی آسمان است.

ذخیره گرما در توده حرارتی

هنگامی که گلخانه را در موقعیتی ساختید که نور کافی در زمستان جذب کند، می توانید از این نور برای ذخیره گرما در اجسام استفاده کنید. آب به دلیل ساختار بسیار خاص آن ، دارای حجم حرارتی بالایی است. از این خاصیت آب می توان بعنوان توده حرارتی استفاده نمود. بدین معنی که با ذخیره کردن آب در ظرف های پلاستیکی ، آب گرمای نور را در طول روز به خود جذب کرده و همانند باطری در طول شب آن را آزاد میکند.

هر چقدر ظرف پلاستیکی سیاه تر و کدرتر باشید ، نور بیشتری به خود جذب خواهد کرد و در این صورت ، آب گرمای بیشتری به خود جذب میکند. استفاده از کالن های بزرگ و سیاه رنگ پر از آب در صورت عدم اشغال فضا ، در این زمینه می تواند بسیار مؤثر واقع گردد.

عایق بندی اصولی

تمامی درزها و شکاف های گلخانه باید به طور کامل پوشیده شوند و صرفا تهویه هوا از طریق سیستم های تهویه صورت بگیرد. در غیر اینصورت به دلیل تبادل گرمایی بین سالن گلخانه با محیط بیرون ، سرمای بیشتری وارد گلخانه میشود. استفاده ار عایق دو جداره در این زمینه کارساز خواهد بود.

استفاده از کمپوست

در کمپوست ها به دلیل فعالیت باکتری های موجود در آن و واکنش های شیمیایی مقداری گرما نیز آزاد می شود. این گرما اگر در اختیار ریشه ها قرار بگیرد می تواند تا حدودی از آسیب دیدن آنها در برابر سرما جلوگیری نماید. بنابراین سعی کنید که برای افزایش گرمای بستر خاک و رشد بهتر محولات خود از کمپوست نیز استفاده نمایید.

نتیجه گیری

با توجه به اهمیت گرما در روند رشد و نموی گیاهان در گلخانه ها ، علاوه بر رعایت اصول اولیه کشاورزی ، استفاده ازتجهیزات گرمایشی کم مصرف نیز نقش پررنگی درکاهش هزینه ها از جمله هزینه سوخت دارد. از این رو برای کاهش هزینه ها و صرفه جویی در مصرف سوخت ، باید از تجهیزات گرمایشی مخصوص گلخانه استفاده نمود. از جمله بخاری های مخصوص گلخانه می توان به انواع هیترهای برقی و هیترهای آتش درون اشاره کرد. هیترهای آتش درون و یا کابینتی ، می توانند با انواع سوخت های فسیلی همچون گاز ، گازوئیل و حتی دوگانه سوز کار نمایند. گرمای ناشی از این بخاری ها عاری از هر گونه دود و آلاینده می باشد. همچنین این بخاری ها در مصرف سوخت بسیار بهینه عمل می کنند. این بخاری ها ، علاوه بر راندمان عالی ، امنیت بالایی نیز دارند و کارکرد آنها کاملا اتوماتیک می باشد. از این رو با خیال راحت می توان از این بخاری ها در انواع گلخانه استفاده نمود.

برای مشاوره در رابطه با گرمایش گلخانه و نحوه خرید هیتر گلخانه با شماره ۰۹۱۴۴۴۸۵۵۹۰ تماس حاصل فرمایید.

ارسال دیدگاه