انواع سرمایش گلخانه ای

انواع سرمایش گلخانه ای

سرمایش تابستانه (Summercooling)

از آنجاییکه در تابستان گرمای وارد شده به داخل گلخانه زیادتر بوده و از طرفی حتی محیط بیرون نیز ممکن است درجه حرارت آن از درجه حرارت مطلوب گیاهان گلخانه ای بیشتر باشد روش های تخلیه طبیعی حرارت مثل هواکشی و تهویه ممکن است نتواند درجه حرارت گلخانه را به حد مطلوب برسانداز طرف دیگر در فصول سرد مثل اواخر پاییزو اوایل بهار و زمستان در طول روز به صورت موقتی درجه حرارت گلخانه بالا رود لذا نیاز به سیستمی خواهد داشت تا در لحظات خاص گرمای اضافی حتی در فصول سرد را از گلخانه خارج نماید.

در این حالت عموما هوایی بیرون خنک بوده و می توان با اعمالی مثل مخلوط کردن هوای گرم داخل با هوای سرد خارج درجه حرارت گلخانه را در محدوده مطلوب گیاه نگه داشت.

بخاری برقی ازتک
بخاری برقی تابشی Aztech

سرمایش به دو صورت کلی تقسیم بندی میشوند: سرمایش مثبت یا کنشی (Active Cooling) : این روش که تحت عنوان سرمایش تبخیری (Cooling Evaporating( نیز نامیده می شود به این اصل فیزیکی استوار است که برای تبخیر آب نیاز به حرارت می باشد . بنابراین در این روش با ایجاد سطوح مرطوب مصنوعی در گلخانه سیب می گردد حرارت هوای گلخانه صرف تبخیر آب از این سطوح شده تا درجه حرارت محیط کاهش یابد. :(Passive Cooling) Lasslau می باشد بدین لحاقط به دو صورت زیر عمل می کنند.

همانطور که در بالا اشاره شد عامل اصلی خنک کردن محیط گلخانه در این روش حرکت هوا بین گلخانه و محیط خارج می باشد . بنابراین فقط در مناطقی بکار برده می شود که هوا خنک و خشک باشد.

به گونه ای که هوای خنک باعث گرفتن حرارت به صورت مستقیم می گردد و هوای خشک نیز با کاهش درصد رطوبت محیط گلخانه سبب می گردد که تبخیر در داخلی گلخانه افزایش یافته و حرارت محیط گلخانه را جذب نماید بنابراین سیستم در شرایط آب و هوایی گرم و مرطوب عملا کارایی ندارد برای مثال در رطوبت ۵۰٪ به ازاء هر ۰/۵ متر بر ثانیه سرعت باد ۳ درجه سانتی گراد افت درجه حرارت در داخل گلخانه ایجاد خواهد شد.

به عبارت دیگر با افزایش رطوبت نسبی هوا سرعت باد بیشتری نیاز خواهد بود تا درجه حرارت محیط گلخانه کاهش یابد بدین منظور در گلخانه های نیمه مدرن چنانچه سطح هواکش های سقفی تا ٪۱۰ سطح کل سقف باشد اختلاف درجه حرارت داخل گلخانه نسبت به خارج از گلخانه کمتر از ۵ درجه خواهد رسید.


گرمایش و سرمایش گلخانه
توزیع حرارت در گلخانه

ارسال دیدگاه