نکات مهم در مدیریت گرمایش گلخانه

نکات مهم در مدیریت گرمایش گلخانه

نکات مهم در مدیریت گرمایش گلخانه

 

گلخانه باید بتواند محیط کنترل شده ای برای نور، حرارت و رطوبت کافی جهت تولید گیاه فراهم کند. گلخانه نیاز به سیستمی جهت افزایش نور (به ویژه در ساعات اولیه صبح) دارد و به همین منظور هنگام بنای گلخانه باید ارتفاع ساختمان ها و درختان اطراف بنا مد نظر گرفته شوند.

آب، سوخت و الکتریسته می تواند شرایط محیطی مناسبی را جهت نتایج مطلوب ایجاد کنند. جهت انجام این امر استفاده از سیستم گرمایش و سرمایش مطمئن و هوادهی مناسب، مکانیزمهای هشدار دهنده، حرارت و … از نیازهای یک گلخانه هستند.

روکش هیتر
روکش هیتر بخاری ۶۲۵ انرژی

گرمایش گلخانه

نیاز حرارتی گلخانه به نوع محصولی که در گلخانه رشد می کند، وابسته است. اغلب گیاهان به حرارت روزانه ۷۰ تا ۸۰ درجه فارنهایت و نیاز حرارتی شبانه تا حدی کمتر از این نیاز دارند. گیاهان گلخانه های سرد به درجه حرارتی حدود ۵۰ درجه فارنهایت در شب نیاز دارند که از آن جمله می توان به گل میخک، از الیه، گل مینا، هویج، کاهو، تربچه و… اشاره کرد.

گیاهان گلخانه ای گرم به حرارت شبانه حدود ۹۵ درجه فارنهایت نیاز دارند که گل رز، گوجهفرنگی، سوسن، کاکتوس و… از این دسته گیاهان هستند. گیاهان مناطق استوایی به حرارت شبانه بالای ۷۰ درجه فارنهایت و درصد رطوبت بالا نیاز دارند. یک سیستم گلخانه ای مناسب در طول یکسال زراعی باید بتواند شرایط مناسب حرارتی برای گیاه را فراهم کند.

 

در تولید محصولات گلخانه ای سیستم گرمایشی مورد قبول است که حرارت یکنواخت بدون ایجاد شرایط مضر برای گیاه تولید کند. منابع مناسب سوختی جهت تولید این حرارت عبارتند از: گازهای طبیعی، LPG، چوب، نفت و گازوئیلی که وجود و هزینه هر کدام از این سوختها از محلی تا محل دیگر متفاوت هستند. علاوه بر این، راحتی کاربرد، هزینه های عملیاتی و کاهش هزینه های کارگری هر سیستم نیز در توجیه کاربرد هر سیستم باید مورد توجه قرار گیرد. نیاز گرمایی گلخانه علاوه بر نوع گیاه به تلفات حرارتی سیستم گلخانه نیز وابسته دارد.

انواع سیستم های انتقال حرارت

در این مقاله به تشریح انواع سیستم های انتقال حرارت در گلخانه و پارامترهای موثر بر طراحی و افت حرارتی روشهای مختلف انتقال حرارت و تهویه و تاثیر رطوبت گلخانه بر آنها پرداخته شده است.روشهای انتقال حرارت و فاکتورهای موثر بر افت حرارتی و ملاحظات طراحی و هدایت در این روش گرما یا به وسیله ماده ای که بین دو جسم تولید کننده حرارت و مصرف کننده حرارت قرار دارد انتقال مییابد و یا به وسیله تماس فیزیکی دو جسم منتقل می شود.

میزان گرمای جابجا شده در این روش بین دو جسم به سطوح دو جسم، طول مسیر انتقال حرارت، اختلاف درجه حرارت دو جسم و خواص فیزیکی دو جسم (چگالی، رنگ و…) وابسته است. افت حرارتی هدایتی با جایگزین ساختن مواد عایق در مسیر انتقال حرارت به جای موادی که گرما را سریعتر منتقل می کنند یا استفاده از عایق ها در مکانهای مشخص (تولید کننده گرما و مصرف کننده) می توان کاهش یابد.

مثال ساده در این راستا می تواند جایگزین شدن دسته فلزی تابه آشپزخانه با دسته پلاستیکی یا چوبی یا پوشاندن دسته فلزی با چوب یا پلاستیک است


درجه حرارت گلخانه خیار
سیستم های گرمایشی زیرزمینی گلخانه

 

ارسال دیدگاه