کنترل دمای گلخانه خیار

کنترل دمای گلخانه خیار

دماسنج

نصب دماسنج برای تعیین میزان حرارت گلخانه از ضروریات است برای اینکه از حرارت کل داخل گلخانه مطلع شویم بهتر است چند دماسنج در نقاط مختلف در گلخانه نصب کرد تا درجه حرارت همه جای گلخانه معلوم باشد بهتر است از دماسنج های ماکزیمم و مینیشم استفاده شود زیرا این نوع دما سنجها حرارت های چند ساعت قبلی گلخانه را هم نشان می دهند.

تهویه و خنک کردن گلخانه

رطوبت ساز نازلی
رطوبت ساز نازلی – مه پاش نازلی

هوا دادن گلخانه بمنظورهای زیر انجام می شود.

۱- برای پایین آوردن درجه حرارت، زمانی که گلخانه گرمتر از حد مطلوب باشد

۲- برای کاستن رطوبت نسبی بمنظور کاهش امراض قارچی

۳- برای تعویض هوا و تأمین گاز دی اکسید کربن

کاهش درجه حرارت

همانطوریکه قبلاً متذکر شده است گیاه حرارت بیش از اندازه را تحمل نمی کند بطوریکه اگر درجه حرارت گلخانه از حد مطلوب (برای خیار ۲۵ درجه سانتی گراد) زیادتر باشد بتدریج با افزایش حرارت از رشد و باردهی گیاه کاسته می شود این کاهش در ابتدا مختصر ولیکن با افزایش درجه حرارت از ۳۵ درجه بیشتر گیاه بشدت زیر فشار گرما قرار میگیرد و رشد آن بشدت کاهش مییابد.

که در اینصورت می باید با باز کردن دریچه های تهویه تا آنجا که ممکن باشد درجه حرارت را به حد مطلوب رساند.

کنترل دمای گلخانه خیار

تامین گاز Co2

هوای معمولی دارای حدود ۳٪ در هزار گاز کربنیک Co2 است که این مقدار برای عمل کربن گیری و تولید سبزینه گیاه (فتوسنتز) ضروری و کافی است.

ولی از آنجائی که که در محیط مسدود گلخانه ۲Co موجود در هوا به سرعت توسط گیاه مصرف می شود و می بایست همواره در طول روز با تهویه هوای گلخانه و عوض کردن هوای داخل آن نسبت به تأمین گازکربنیک مورد نیاز گیاه مبادرت نمود چه اگر گلخانه برای مدت طولانی بسته بماند کمبود CO2 باعث کاهش رشد و باردهی گیاه می شود.

در گلخانه های مدرن اکثراً گاز کربنیک رابطور مصنوعی افزایش می دهند و این عمل با استفاده از بخاری کوچک گازی در داخل گلخانه میسر می شود و البته با بخاری های کوچک نفت سوز هم گاهی اوقات این منظور تأمین می شود. به تجربه ثابت شده است افزایش گاز کربنیک در گلخانه به میزان ۵-۴ برابر حجم مورد نیاز گل محصول خیار را بطور قابل ملاحظه ای افزایش داده و باعث زودرسی آن همی شود.

کاهشی رطوبت

بسیاری از قارچ ها در هوای مرطوبت شروع به رشد و نمو می کنند و از طرفی رطوبت زیاد باعث می شود که پوشش گلخانه عرق کرده و این عرق بصورت قطرات آب روی شاخ و برگ گیاه بریزد و قارچهای بیماری زا در محیطی مناسب شروع به رشد نمایند و گیاه را مبتلا کنند .

در نتیجه در صورتی که گلخانه تهویه شود رطوبت نسبی پایین آمده و از عرق کردن گلخانه جلوگیری می شود و احتمال بروز امراضی قارچی کاهش هوا مییابد.

برای تهویه هوای گلخانه هم می شود از هواکشهای برقی تعبیه شده در سقف گلخانه استفاده نمود و هم می توان با بازنمودن دریچه هائی که دارای دیواره های جانبی و یا سقف گلخانه پیش بینی شده است هوای مرطوب را از گلخانه خارج نمود.

در مناطق گرم و مرطوب کشت خیار در گلخانه بدون داشتن کولر مقدور نیست زیرا فصل معتدل در آن مناطق کوتاه است و درجه حرارت خیلی زود از میزان قابل تحمل برای خیار تجاوز می کند.

در ایران در مناطقی که درصد رطوبت پایین است می توان از کولرهای آبی استفاده نمود.


شرایط محیطی گلخانه خیار
لوله کشی حرارت مرکزی

ارسال دیدگاه