کنترل دما گلخانه

کنترل دما گلخانه

تقریب به ازء هر ۱۰۰۰ BTU حرارت تولیدی بایستی یک سانتی متر مربع هواکش در گلخانه در نظر گرفته شود. واحدهای مستقل گرمایشی اگرچه دارای سیستم هواساز بوده و حرارت را به مسافت بیشتری در گلخانه انتقال می دهند، با این وجود توزیع حرارت در گلخانه به صورت مطلوب یکنواخت نبوده و نواحی که در مقابل جریان خروجی از هواساز واحد گرمایشی قرار دارند به مراتب گرمتر از سایر نقاط می باشند.

بنابراین در واحدهای گلخانه ای که به صورت صنعتی اداره می شوند تجهیزات دیگری در کنار این بخاری ها استفاده می کنند که وظیفه توزیع و پخش یکنواخت حرارت در محیط گلخانه را بعهده دارند . بدین منظور دو روش زیر مرسوم می باشد.

لوله های همرفتی به قطر حدود یک متر و از جنس پلی اتیلن در طول گلخانه و در ارتفاع بالاتر از کانوپی گیاهی نصب می شوند . در طول لوله سوراخ هایی به فاصله حدود یک متر و قطر حدود پنج سانتی متر و به صورت زوج و رو به روی هم ایجاد می گردد و لذا جریان خروجی از هواساز بخاری وارد این لوله شده و با خروج از سوراخ های روی آن به صورت یکنواخت در طولی گلخانه با هوای سرد مخلوط می گردد .

هیتر گازی فن دار انرژی Energy مدل GH0618
هیتر گازی فن دار انرژی Energy مدل GH0618

از این لوله ها می توان برای یکنواختی توزیع گرما در گلخانه حتی در زمان خاموشی بخاری استفاده نمود. برای مثال از این لوله ها می توان برای ایجاد سرمایشی زمستانه نیز استفاده کرد.

کنترل دما گلخانه

توزیع گرما با استفاده از هواسازهای جریان افقی در کنترل دما گلخانه

در این روشی از پینکه هایی با جریان محوری (افقی) در ارتفاع حدود یک متر بالاتر از بالای کانوپی گیاهان و با فاصله یکنواخت از هم استفاده می گردد . لازمدست اولین اینکه به فاصله ۴ الی ۵ متر از دیوارهای دو انتهای گلخانه و فاصله بین آنها حداکتر ۱۵ متر بیشتر نباشد .

چنانچه پنکه ها با فاصله مناسب نصب گردند یکنواختی پخش گرما در این روشی بیشتر از لوله های پلی اتیلن هم رفتی خواهد بود . در این روشی حرارت مورد نیاز گلخانه به صورت متمرکز تولید شده و جهت انتقال و توزیع گرما در داخل گلخانه از عموما آب داغ و یا بخار آب استفاده می شود . این روش در گلخانه های بزرک که جهت گرم کردن به تعداد زیادی واحد مستقل گرمایشی نیاز دارد ارجح می باشد.

علاوه بر این از آب داغ این سیستم می توان برای پیش گرم کردن آب آبیاری و جلوگیری از شوکی اعمال شده از طرف آب خیلی سرد به گیاه جلو گیری نمود. در این روش ایجاد حرارت توسط یک و یا تعداد معدودی بویلر (دیگ بخار) به صورت متمرکز تولید گردیده و از طریق لوله های صاف و یا پره دار و یا رادیاتور در گلخانه توزیع گردیده و یا آب گرم وارد واحدهای تبادل حرارتی مجهز به پنکه (فن) شده و در گلخانه توزیع می گردند .

اگر چه هزینه اولیه احدات چنین سیستم هایی از نصب واحدهای مستقل گرمایشی بیشتر است ولی هزینه نگهداری ، عملیاتی و تعمیر آن کمتر می باشند بطوریکه در گلخانه های بزرگ این روش اقتصادی ترین روش گرمایشی خواهد بود…


انواع سیستم های گرمایش در گلخانه
تجهیزات گلخانه ای

ارسال دیدگاه