دمای مرغداری جوجه های گوشتی

دمای مرغداری جوجه های گوشتی

دمای بالا بر سیستم ایمنی جوجه های گوشتی تولیدات جوجه های گوشتی نقش مهمی را در تامین غذای انسان دارند. سیستم ایمن پرندگان نقش حفاظتی علیه بیماریها و آنتی ژن های وارد شده به بدن طیور دارد، ان فعالیت این سیستم نیازمند نگه داری پرنده در شرایط مناسب محیطی، تغذیه ای فیزیولوژیکی می باشد.

پرندگان اهلی فقط در طیف دمایی بین ۲۴-۱۸ درجه سانتی یا قادر به زندگی سالم خود می باشند و هر گونه افزایش دما بالاتر از این طیف موجب اثرات زیان باری مانند کاهش در خوراک مصرفی، کاهش در سرعت رشد، کاهش در تولیدات، تضعیف و سرکوب سیستم ایمنی و در نهایت مرگ در حیوان خواهد شد.

علت افزایش مرگ و میر به دلیل نقش سرکوب کنندگی گرما بر سیستم ایمنی و تضعیف مقاومت حیوان گزارش شده است. در مطالعه ای میزان مرگ و میر جوجه های گوشتی در گروه دچار استرس گرمایی ۳۱/۷ درصد و در گروه شاهد میزان مرگ و میر ۵ درصد تعیین شده است.

لازم به ذکر است که اثرات دمای محیط بر بدن حیوان بستگی به عادت پذیری و سازگاری حیوان به درجه حرارت محیط دارد. در اوایل دوره زندگی ممکن است استرس باعث کاهش در مقاومت حیوان بالغ در مقابل تغییرات آب و هوایی گردد. به طور کلی هنگامی که حیوان در دمای محیطی بیشتر از منطقه خنثی قرار گیرد دچار استرس گرمایی خواهد شد که این استرس می تواند از طریق تشعشعات نور خورشید و دمای هوا رخ دهد.

بخاری کارگاهی نفتی گازوئیلی 0430 انرژی
بخاری کارگاهی نفتی گازوئیلی ۰۴۳۰ انرژی

لازم به ذکر است که پرندگان حين مواجه شدن با دمای بالا نسبت به پستانداران به دلیل نداشتن غده عرق، داشتن دمای بدنی بالا (۴۱/۵ درجه سانتی گراد) و داشتن پر آسیب پذیر تر می باشند و در مواجه با استرس گرمایی به له له زدن جهت حفظ تعادل دمای بدن خود متوسل می شوند.

به همین دلیل توجه به دمای پرورش جوجه های گوشتی جهت عملکرد بهینه سیستم ایمنی و شاخص های تعیین استرس گرمایی جهت پیشگیری از سایر آسیب های وارد شده بر پرنده بسیار مهم می باشد. هنگامی که دمای محیط و رطوبت نسبی بیشتر از حد طبیعی خود رود توانایی کلی پرنده کاهش پیدا می کند که این پدیده منجر به ایجاد تغییرات فیزیولوژیکی نامطلوبی در بدن حیوان می گردد.

افزایش دما باعث کاهش در فعالیت های آنابولیکی و افزایش در فعالیت های کاتابولیسمی بافت می گردد. که این کاهش در آنابولیسم به واسطه کاهش در میزان خوراک مصرفی و کاهش در انرژی قابل متابولیسم اتفاق می افتد.

تغییر در عملکرد بیولوژیکی شامل کاهش در میزان خوراک مصرفی و اختلال در متابولیسم پروتین ها، لیپیدها، مواد معدنی، ویتامین ها، واکنش های | آنزیمی، ترشح هورمون ها و متابولیسم خون می باشد. به طور کلی استرس گرمایی موجب کاهش در غلظت پلاسمایی عناصری مانند (آهن، روی، سلنیوم، مس و کروم) و همچنین کاهش در غلظت ویتامین های آنتی اکسیدان کننده مانند ویتامین های E و C در سرم و بافت می گردد.

اسید اسکوربیک جهت کاهش استرس گرمایی در پرنده مناسب است؛ زیرا این ویتامین موجب کاهش سطح کرتیکوستروئید ها در خون می گردد.

ارسال دیدگاه