تجهیزات لازم برای پرورش گوجه فرنگی در گلخانه

تجهیزات لازم برای پرورش گوجه فرنگی در گلخانه

گوجه فرنگی یکی از جمله صیفی‌جات محبوب است که برای پخت انواع غذاهای زمستانی و تابستانی مورد استفاده قرار می گیرد از همین رو در فصل های سرد هم آن را به صورت گلخانه ایی کشت می کنند.

افراد زیادی با راه اندازی سالن های پرورشی مخصوص کشت گوجه فرنگی در تمام طول سال صاحب کار و درآمد هستند. اگر شما هم مشتاق ورود به این حرفه درآمد زا هستید پس مطالعه این مقاله را ازدست ندهید چرا که در این مطلب به مواردی اشاره شده است که به شما مشاوره های لازم را در پیشبرد اهداف پرورشی تان خواهد داد.

تجهیزات مورد نیاز برای راه اندازی گلخانه پرورش گوجه فرنگی عبارتند از:

تجهیزاتی برای تامین حرارت ، تهويه و همچنين رطوبت و آبرسانی، مواردی است که برای راه اندازی گلخانه به آن احتیاج دارید. شما می توانید گلخانه خود را با ایده های متفاوتی مثل شش ضلعی، مربع، مستطیل، مثلث و طرحی که دوست دارید، برپا کنید.

بخاری کارگاهی نفتی گازوئیلی 0430 انرژی
بخاری کارگاهی نفتی گازوئیلی ۰۴۳۰ انرژی

پیشنهاد ما برای شما این است که با استفاده از ایرانیت فلزی یا ایرانیت بتنی و کسی که در برپا کردن محوطه گلخانه استادکار است شروع به ساختن چهار دیواری گلخانه خود کنید البته ایرانیت فلزی برای این کار مناسب است چرا که عمر زیاد و خاصیت ضد زنگ خوردگی دارد البته فراموش نکنید که در ماه های گرم و در اثر تابش شدید آفتاب می تواند چندین برابر بیشتر گرما را از خود عبور دهد و باعث از بین رفتن محصولات داخل گلخانه شود که در این مورد به شما توصیه می کنیم که با استفاده از صفحه های یونولیتی دیواره های داخلی ایرانیت ها را عایق کاری کنید. این کار نه تنها مانع آسیب رساندن به محصولات خواهد شد بلکه در فصل های زمستان هم مانع هدر رفت انرژی های گرمایی می شود.مناسب است که ارتفاع ایرانیت ها ۱۰۰ سانتی متری باشد تا به راحتی دولدور گلخانه را پوشش دهد. البته برای دیوار کشی محوطه گلخانه می توانید از دیوارهای آماده بلوکی و آجری هم استفاده کنید. بدون شک عمر بیشتری خواهند داشت ولی از آنجایی که هزینه زیادی در بر دارد، آن را برای افرادی که سرمایه کمتری دارند، پیشنهاد نمی کنیم.

سقف گلخانه : سقف چوبی ، سقف با لوله های pvc و سقف با میلگرد های فولادی مناسب ترین روش برای پوشاندن سقف گلخانه است منتها معایب و مزایایی دارند مثلا اگر از چوب برای پوشش سقف گلخانه استفاده کنید شاید متحمل هزینه های کمتری باشید ولی با گذشت زمان و در اثر باران خوردگی دچار پوسیدگی می شوند و درزهایی که در لابه لای چوب ها باز می شود بستر مناسبی برای رشد انواع حشرات، باکتری و قارچ است که به نوبه خود نوعی آفت به حساب می آیند. لوله های pvc هم شاید دوام بیشتری داشته باشند ولی ممکن است سرمایه شما کفاف قیمت تمام شده آن را نکند پس بهترین، ارزانترین و مناسب ترین روش این است که از میلگردهای فولادی استفاده کنید که عمر مفیدتری هم دارند.

پلاستیک uv دار گلخانه ای : اگر می خواهید محصولات تان در برابر تشعشعات مضر آفتاب، آسیب پذیر نباشد پس بهتر است سراغ نایلون های uv دار گلخانه ای بروید که نه تنها برای اینکار مناسب است بلکه در فصل های سرد هم مانع هدر رفتن گرما محوطه خواهد شد. لازم به توضیح است که درصد uv های این نایلون ها متفاوت است که اگر درصد یو وی و ضخامت آن بیشتر باشد، تا چند سال برای شما عمر خواهد کرد.

آبرساني : آبیاری محصولات گلخانه ای هم به نوع خود حائز اهمیت است شاید به این فکر می کنید که، با استفاده از یک شیلنگ که به فلکه آب وصل است، می توانید محصولات داخل گلخانه را آبیاری کنید ولی مطمئنا به زمانی که باید به این کار اختصاص بدهید و هزینه های آب فکر نکرده اید برای جلوگیری از هدر رفتن آب پیشنهاد می کنیم که از سیستم آبرسانی قطره ای استفاده کنید که در این صورت به یک منبع آب ۲۰۰۰ لیتری، پمپ آب و چند صد متر لوله pvc احتیاج خواهید داشت تا خیالتان از بابت تامین آب محصولات و هزینه های کذایی آن راحت شود.

اين روش ضمن كنترل يكنواخت رطوبت خاك ، برنامه آبرساني را آسانتر پیش خواهد برد چون نيازمنديهاي مربوط به آب و كارگر کاهش می یابد .

آب از داخل لوله هایی كه داراي سوراخ هایی به قطر ۰۳۵/۰ اينچ هستند جریان می یابد تا توسط شیلنگ های بسیار نازكي به داخل گلدان و بستری که بوته های گوجه فرنگی در آن نشاء شده است هدایت شود. البته اگر می خواهید که آب به صورت یکنواخت جریان یابد، بهتر است تناسب طول لوله ها هدايت كننده و قطر سوراخ های موجود در آن را رعایت کنید تا با فشار آب برابری کند. ضمن اینکه شیب لوله های هدايت كننده را به سمت پایین در نظر بگیرید.

تامین تجهیزات گرمایشی و سرمایشی : آیا برای گرم کردن گلخانه خود در فصل زمستان فکر کرده اید چون مهم ترین مسئله پس از آبرسانی، این است که چطور می توان مانع تلف شدن محصولات در برابر سرمای سوزان زمستان شد؟ ضمن اینکه ارزش محصولات گلخانه ای در فصل های سرد چند برابر می شود.
استفاده از حرارت مصنوعي در گلخانه : براي گرم كردن گلخانه منابع حرارتي مختلف مانند برق ، نفت ، گازوئيل ، چوب و آب گرم وجود دارد كه بسته به هزينه از هر كدام مي توان در مناطق گوناگون استفاده نمود. پیشنهاد ما به شما این است که به فکر تهیه یک هیتر گلخانه ای باشید تا سيستمي كه براي گرم كردن گلخانه ها در نظر گرفته مي شود، باید بتواند حرارت لازم را در بستر مهیا کند چون كنترل درجه حرارت در گلخانه هایی که از نوع پلاستیکی است،بسیار حائز اهمیت است و نیاز به دقت فراوان دارد پس مطمئنا استفاده از هیترهای اتوماتیک برای این کار مناسب است.
تجهیزات سرمایشی: تهیه فن های خنک کننده و مه پاش هم جزو تجهیزاتی که در فصل های گرم به آن احتیاج خواهید داشت.

خرید و کاشت بذر یا نهال : برای تهیه بذر و یا بوته محصول به سراغ مراکز معتبر که دارای مجوز کار از سازمان جهاد کشاورزی هستند بروید چون کیفیت بذر و بوته در این مراکز تضمین شده است.

تهويه

تهویه در پرورش گوجه فرنگی

کنترل دما و کاهش رطوبت برای حفظ سلامت محصولات گلخانه ای بسیار حائز اهمیت است چون رطوبت هوا در فصل زمستان و بهار بیشتر از فصل های دیگر است و اگر محدودیتی در گردش هوا وجود داشته باشد، سلامت برگ ها و محصولات به خطر می افتد چون سطح آلودگی افزایش می یابد و باعث تکثیر انواع قارچ و باکتری در کف بستر می شود. اگر در فصل گرم از کولرهای پوشالی یا پنکه برای خنک کردن گلخانه استفاده کنید و در فصل های سرد هم از بخاری های فن دار، بهره مند شوید به راحتی می توانید، دمای مطلوب را در سراسر گلخانه ایجاد کنید.. البته با ساده ترين روش که نصب پنجره در دیواره های گلخانه است، می توانید این مسئله را سازماندهی کنید كه بايد تعداد و اندازه آنها، متناسب با بستر گلخانه باشد به شرطی که در جهت های متناسبی هم نصب شوند. استفاده از كانال هاي پلاستيكي كه در طول گلخانه ها، از سقف آويزان شده با پنكه هایی که هوای تازه را به داخل سالن هدایت می کنند، يكي ديگر از روش های مناسب برای تهویه سالن های گلخانه ای است چون پنكه ها به راحتی هوای گرم را به بیرون هدایت می کنند و در مقابل هوای تازه را از طریق سوراخ های موجود در كانال های پلاستیکی به داخل محوطه انتقال می دهند.

آفت کشی : استراتژی آفت کشی شامل کنترل آفات، باکتری، قارچ و از بین بردن علف های هرز است. در صورت مشاهده عوامل بیماری زا و ناقلین آن ها، روش هایی را اعمال کنید که قدرت کنترل آنها را داشته باشد که می تواند شامل کنترل بیولوژیکی، فیزیکی و استفاده از حشره کش ها باشد.

در پایان امیدواریم که با مطالعه این مقاله، قدرت سازماندهی اهدافتان را داشته باشید پس عزمتان را جزم کنید تا قادر به برداشتن بزرگترین قدم های موفقیت در زندگی کاری خود باشید.
چنانچه پیشنهاد خاصی در این رابطه دارید خوشحال می شویم که آن را با ما و سایر خوانندگان وب سایت اینترنتی هیتر جت در میان بگذارید.

ارسال دیدگاه