انواع هیتر

کاربرد انواع هیتر های صنعتی

کاربرد انواع هیتر های صنعتی

دستگاهی که مبدل منابع سوخت  به انرژی گرمایی است و به آن هیتر صنعتی گفته می شود که از انواع آنها برای بدست آوردن گرمای مورد نیاز برای واحدهای صنعتی استفاده می شود. به هوای گرمی که از دستگاه در محیط جریان می یابد، انتقال حرارت می گویند.

انواع روش های انتقال حرارت

انتقال حرارت به سه روش تابش ، همرفتی و رسانش امکان پذیر است.

تابش : امواج الکترومغناطیسی با تابیدن بر سطح ماده و گرم کردن آن وظیفه انتقال حرارت را بر عهده دارند. این امواج مقدار جرم خیلی کمی دارند و به راحتی قادرند در خلا نیز حرکت کنند و گرما رابه آن انتقال  دهند مثل حرارت خورشید که به این طریق انتقال می یابد. در روش تابشی هیترهای صنعتی  برای به جریان انداختن حرارت، طیف مادون قرمز را به کار می برند.

رسانش  : جریان حرارت در روش رسانش در جسم های جامد اتفاق می افتد. مولکول هایی که به آن ها گرما رسیده ، با فرکانس زیاد شروع به نوسان می کنند و این نوسان را به مولکول هایی  که در مجاورتشان هستند انتقال می دهند و به این شکل گرما به اجسام جامد منتقل می شود.

بخاری 625 انرژی
هیتر گازی فن دار با سنسور دود| بخاری ۶۲۵ انرژی

همرفتی :  در روش همرفتی گرما در مواد سیال (گاز و مایع) انتقال می یابد. به این طریق که قسمتی از ماده که گرم  شده شروع به حرکت به قسمت سرد می کند. در مواد سیال همرفتی به دو شکل آزاد و اجباری منتقل می شود همرفتی اجباری با کمک تجهیزاتی مثل پمپ و فن اتفاق می افتد ولی در همرفتی آزاد به خاطر  اختلاف دما شکل می گیرد.

هیترهای صنعتی را می توان با در نظر گرفتن معیارهای مختلفشان مثل نوع سوخت و نوع منبع سوخت ، کارکرد و حتی ویژگی های فیزیکی به انوع گوناگونی تقسیم کرد.

هیترهای صنعتی داکت یا دریچه ای

این هیترها برای گرم کردن جریان مواد گازی بکار می روند. جریان گازی یا کانال هوا را، بین هیترها تعبیه می کنند.

 

هیترهای محیط یا اتاق

از هیترهای محیط که به هیترهای اسپیس یا روم نیز معروف هستند برای گرم کردن منطقه ها و فضاها استفاده می شود. این هیترها معمولاً قابل حمل و نقل هستند و مواد آلاینده و گازهای مضر از خود منتشر نمی کنند.

برای گرم کردن فضای اتاق ها در ابعاد مختلف از هیترهای محیط  که معمولا قابل حمل و نقل هستند و گازهای مضر و آلوده منتشر نمی کنند استفاده می کنند.این نوع هیترها به هیترهای روم یا اسپیس نیز مشهورند.

انواع هیترهای صنعتی از لحاظ مواد مورد استفاده

هیترهای صنعتی آبی : این هیترها که در فضاهای مسکونی و تجاری قابل استفاده هستند، از نفت و گازوئیل و برق برای تامین گرما به عنوان سوخت، استفاده می کنند.

هیترهای صنعتی گازی :  هیترهای محیطی هستند که از گاز برای تامین سوخت، استفاده می شود.

 

تقسیم بندی هیتر ها از لحاظ فیزیکی

هیترهای صنعتی ضد انفجار  : محفظه های مقاوم در برابر جرقه و انفجار در کنار مواد سوخت تعبیه شده است که به آن هیترهای ضد انفجار می گویند.

هیترهای صنعتی انعطاف پذیر : این نوع هیترها شکل هرماده ای را که گرم می کنند، به خود می گیرند.

 

تقسیم بندی هیتر های صنعتی از لحاظ منابع سوخت

هیترهای صنعتی الکتریکی : .برای تولید گرما محیط از برق استفاده می کنند.

هیترهای صنعتی گازی – پروپان :  پروپان، گاز طبیعی مایع و سایر گازها به عنوان منابع سوخت این نوع هیترها می باشد.

هیتر صنعتی نفتی و نفت سفید :  این نوع هیترها برای تولید گرما، از مواد نفتی استفاده می کنند.

 

نتیجه گیری

در این مقاله سعی کردیم شما را با کاربرد انواع هیترهای صنعتی ( دستگاهی که منابع سوخت را به انرژی گرمایی تبدیل می کند) و روش های انتقال حرارت شان که به سه روش تابشی، همرفتی و رسانشی در محیط های مختلف انجام می پذیرد، آشنا کنیم.همچنین انواع آنها را از لحاظ اینکه در چه محیط هایی قابل استفاده هستند و اینکه منابع سوخت و  مصرفی  آنها را چگونه تامین کنیم و همچنین تقسیم بندی هیترها را از لحاظ فیزیکی مورد بحث و بررسی قرار داده ایم .

ارسال دیدگاه