هیتر گلخانه و مرغداری نیو آژاکس

نحوه کارکرد هیتر تمام اتوماتیک گلخانه

آشنایی با نحوه کار هیتر اتوماتیک گلخانه

با توجه به بازار رقابتی محصولات گرمایشی و تهویه مطبوع برای گلخانه ها و سالن های پرورشی، بسیاری از کمپانی های  سازنده همواره تلاش کرده اند تا در کنار تغییرات و اضافه کردن قابلیت های متفاوت بازارهای رقابتی را تصاحب کنند و هدفی به غیر از جذب مشتریان به سمت محصولات خودشان را نداشته اند. اما موضوعی که بسیار اهمیت دارد، این است که استراتژی این تولید کننده ها برای صرفه جویی انرژی های فسیلی و حفظ دمای مطلوب برای گلخانه ها در فصل های سرد سال، به چه صورت بهینه سازی شده است ؟

تنوع محصولات گرمایشی علاوه بر قیمت هایی که دارند در دو مدل متفاوت دستی و اتوماتیک طراحی و ساخته شده اند که هر مصرف کننده ایی با در نظر داشتن مساحت سالن های پرورشی خود و قیمت های موجود در بازار، دست به انتخاب می زند.

به طور مثال کسی که صاحب یک گلخانه با مساحت کم است مطمئنا با خرید یک هیتر گلخانه ای کوچک و ارزان قیمت، گرمای مورد نیاز را برای محیط پرورشی خود به دست خواهد آورد و بالعکس کسانی که گلخانه های بزرگتری دارند و برای تجهیز کردن آن از کمترین مسائل مادی دریغ نکرده اند، پیشنهاد خرید یک هیتر اتوماتیک گران قیمت، در واقع تضمینی است برای  تمام سرمایه گذاری هایی که در سالن پرورشی خود انجام داده است و مطمئنا به عنوان یک پرورش دهنده، انتظار دارد که  هزینه هایی که برای تامین منابع سوخت صرف می کند، علاوه بر ایمن و مقرون به صرفه بودن، قابل بازیافت باشد و با گرمایی که تولید می کند، توانایی این را داشته باشد که دمای مورد نیاز را برای رشد محصولات داخل سالن تامین کند.

در این مقاله با مقایسه هیترهای دستی و اتوماتیک قصد داریم تا شما را با نحوه کار هیتر اتوماتیک گلخانه از وب سایت هیتر جت آشنا کنیم .

فن گلخانه و مرغداری
فن تهویه مرغداری و گلخانه

جزئیات و نحوه کار بخاری های  اتوماتیک گلخانه ای در مقایسه با هیترهای دستی

  1. زمانی که قصد روشن کردن هیتر اتوماتیک را داشته باشید، هوای داخل آن توسط مشعل به بیرون هدایت می شود تا اکسیژن مورد نیاز برای شعله ور کردن در اطراف مشعل وجود داشته باشد که حداقل دو دقیقه زمان صرف این موضوع می شود در حالی که در هیترهای دستی چنین اتفاقی نمی افتد و به محض روشن شدن مشعل، بخاری شعله ور می شود.
  2. بعد از اکسیژن گیری، جرقه زن  مشعل وارد عمل می شود و سنسورهای چشمی با مشاهده اولین جرقه ، اجازه ورود منابع سوخت را به داخل کوره می دهند تا کوره شعله ور شود.
  3. گرمای داخل کوره از پاس های اول تا سوم عبور می کند و وارد لوله های متصل به پاس ها می شود سپس از طریق اگزوزهای موجود در داخل هیتر به بیرون هدایت می شود.
  4. زمانی که دما به ۲۵ الی ۳۵ درجه سانتیگراد رسید فن های تعبیه شده در هیتر از طریق ترموستات به برق ورودی متصل می شوند و شروع به کار می کنند تا هوای گرم در داخل سالن ها جریان یابد.
  5. فن های مکنده، هوای سرد را به داخل هیترها، به صورت مکشی هدایت می کنند تا از روی لوله های متصل به هیتر و پاس های فولادی عبور کنند و مجددا پس از داغ شدن به داخل سالن بازگردند ولی در هیترهای دستی چنین اتفاقی نمی افتد چرا که وقتی بخاری روشن می شود، این فن ها هم شروع به کار می کنند و تا مادامی که هوای گرم داخل سالن را احاطه نکرده باشد، سامانه هوای سرد به صورت پرتابی بر روی محصولات تحمیل می شوند و در واقع آنها را بیشتر دچار شک دمایی می کنند.
  6. یک ترموستات محیطی به فاصله چند متر از هیترها در محدوده سالن گلخانه ایی نصب می شود. وظیفه ایی که دارد تلرانس دمای مورد نیاز و از قبل تنظیم شده، برای محیط های گلخانه ایی است به این صورت که وقتی شما بخواهید دما، مثلا در ۲۸ درجه سانتی گراد برقرار باشد، ترموستات محیطی پس از تخمین این دما، برق ورودی هیتر را به صورت خودکار قطع می کند تا دما بیشتر از مقدار تنظیم شده بالاتر نرود و برعکس اگر دمای محیط به کمترین مقدار برسد مثلا ۲۰ درجه سانتی گراد، این ترموستات محیطی مجددا برق ورودی را وصل می کند تا کوره شعله ور شود.

این یعنی عدم نیاز به حضور فیزیکی شما در گلخانه ها  به صورت تمام وقت و همچنین صرفه جویه در مصرف انرژی های سوخت به بهترین شکل ممکن که نتیجه آن گردش جریان هوای گرم به صورت منظم و یکنواخت در محیط است.

بررسی قطعات بکار رفته در هیترهای گلخانه ایی اتوماتیک

موضوعی که در بحث گرمایش گلخانه مطرح شد در واقع شرح عملکرد این هیترها برای توزیع انرژی گرمایی در سطح گلخانه ها بود و از اجزای زیر تشکیل شده است و عبارتند از:

۱-بدنه : جنس بدنه این بخاری های گرمایشی ازچند لایه گالوانیزه است که با رنگ کوره ایی پوشش داده شده و در واقع مانع زنگ خوردگی بدنه در برابر رطوبت های موجود در گلخانه هاست . جالب است بدانید که وقتی از رنگ های روشنی مثل سفید، کرم، قرمز، زرد و … برای رنگ کردن بدنه بخاری های گلخانه ایی استفاده شود، حشرات را به خود جذب می کند و در واقع حضور آفت های گیاهان  در گلخانه ها پر رنگ تر می شود به خاطر همین گروه صنعنتی اسکندری با واقف بودن به این امر، از رنگ های تیره برای رنگ کردن بدنه های هیترهای گرمایشی خود استفاده کرده است همچنین با بهره مندی از زوار های آلومنیومی گوشه های بخاری را به یکدیگر وصل کرده است.

مسئله ای که بیشتر اهمیت دارد عایق بندی محصول است تا مانع هدر رفت گرمای تولید شده باشد به همین منظور ، ماده ای به نام پشم سنگ را که در برابر گرما بسیار مقاوم و نسوز است، مابین ورق های گالوانیزه جا سازی کرده اند که باعث می شود، گرما چندین برابر و بدون داغ کردن بدنه بیرونی، از طریق خروجی های تعبیه شده در هیتر، به داخل گلخانه ها هدایت شود.

۲- فن های مکنده هوا : در قسمت فوقانی بخاری های گرمایشی اتوماتیک، دو عدد فن آهنی بسیار مقاوم و نسوز تعبیه شده است که پس از دریافت هوای گرم  و با حرکت شعاعی، شروع به کار می کنند و  هوای سرد را  به داخل هیترها هدایت می کنند و  به جای آن هوای گرم که در اطراف پروانه فن ها جمع می شود به داخل سالن حرکت می کند.

۳- خروجی هوای گرم : به منظور جریان یافتن هوای گرم در پایین ترین سطح گلخانه ها، دو عدد خروجی هوای گرم در قسمت تحتانی بخاری ها طراحی شده است تا کانون هوای گرم تمام قسمت های گلخانه و محصولات گیاهی  را به بهترین شکل پوشش دهد.

۴- چرخ ها : یک چهارپایه چرخ دار در قسمت تحتانی هیتر ها طراحی شده است. مقاومت بسیار بالایی که  چرخ ها دارند، به کاربر کمک می کند تا بخاری را، به هر نقطه ایی که در گلخانه ها مد نظرش است، بدون کمک گرفتن از کسی منتقل کند.

۵- تابلو برق: برای راحتی کار و بخاطر آگاهی از عملکرد دستگاه  و تنظیمات دما برای گرمای تولید شده  ، یک تابلو برق ایمن شده در ساختمان  این هیترها  طراحی شده است که علاوه بر کنترل برق ورودی،  مقدار انرژی مصرف شده را سازماندهی می کند و با ابزارهایی چون فیوز ترمینال RTP و فیوز کم امپر ایمنی دستگاه را نیز بر عهده دارد.

۶- سوپاپ اطمینان : چنانچه هیترهای گرمایش همچنان و بی وقفه گرما تولید کنند نمی توان ادعا کرد که از ایمنی بالایی برخوردار هستند چرا که نه تنها سبب از بین رفتن محصولات گلخانه ایی خواهند شد بلکه باعث تجمع گازهای خطرناک می شود و خطر آتش سوزی  را به همراه خواهند داشت به همین منظور و برای جلوگیری از چنین اتفاق های نابهنگام، سوپاپ اطمینان  در فاصله چند متری از دستگاه نصب می شود تا بتواند مقدار دمای مورد نیاز را تلرانس کند و با تنظیمات خودکار مانع جمع شدن گرما و گازهای سمی در داخل گلخانه ها می شود.

۷- اگزوز : طبیعتا هر سوختی مقداری دود و گاز های سمی تولید می کند و باید به هر طریقی که شده تخلیه شود تا به محصولات آسیبی نرساند به همین منظور، اگزوزهای طراحی شده در قسمت فوقانی هیتر این وظیفه مهم را بر عهده دارند و به محض روشن شدن مشعل شروع به کار کرده تا هیچ گاز سمی در کانون گرمای تولید شده، وجود نداشته باشد.

۸- کوره :  کوره ای استوانه ای شکل از جنس استیل نسوز، مقاوت بسیار بالایی در برابر گرما دارد به حدی که قادر است تا ۸۰۰ درجه سانتی گراد داغ شود بدون اینکه   کوچکترین آسیبی  به جنس بدنه وارد شود و از آنجایی که به شکل عدسی طراحی شده ست کانون هوای گرم را به خوبی و به صورت یکسان به داخل سالن ها بازتاب می کند و دهانه اولیه مخزن آتش ، جایی است که مشعل کوره در آن نصب شده است.

۹- کولکتور های سه پاسه :  کولکتور ها، محفظه های  مستطیلی  سه تایی،  از جنس فولاد نسوز  هستند که بر روی کوره سوار شده اند و  از طریق لوله های فولادی نسوز به همدیگر وصل شده اند. وظیفه آنها، هدایت گرما از پاس اول و لوله های متصل به پاس دوم و در نهایت پاس سوم است تا از طریق اگزوزها خارج شود و  متقابلا هوای سرد را از طریق فن های مکنده دریافت می کند و پس از عبور دادن آن از لوله ها متصل با کولکتورها، آن را گرم می کند و مجددا به بیرون از کوره و داخل محوطه های گلخانه ایی به صورت یدست انتقال می دهد.

۱۰- مشعل : مشعل های ایران رادیاتور در سه نوع گازی، نفتی و گازوئیلی  در این هیترهای اتوماتیک  طراحی شده است و مصرف کننده با توجه به صرفه اقتصادی و دسترسی که به انواع منابع سوخت دارد، می تواند از آنها برای روشن کردن کوره ها استفاده کند. محل نصب آنها در دهانه ورودی کوره هاست.

طراحی دقیق و مهندسی  هیترهای اتوماتیک طوری است که ایمنی فضای مورد استفاده را تضمین می کند در غیر این صورت  پیامدهای بسیار خطرناکی خواهد داشت . وقتی سخن از اعتماد و اعتبار محصول طراحی شده در میان است باید پشتوانه بسیار محکمی برای ارائه خدمات به مصرف کننده وجود داشته باشند . خوشبختانه گروه صنعتی هیتر جت  با تجربه ای نزدیک به سه دهه و به پاس اعتباری که خریداران نسبت به این گروه صنعتی داشته اند، توانسته است، هیترهای اتوماتیک که از ایمنی بسیار بالایی برخوردار است  را، روانه بازار کند چون کاملا اصولی و استاندارد طراحی و ساخته شده اند طوری که نیاز به حضور مدام کاربردر گلخانه ها احساس نمی شود.

ایمنی دستگاه توسط چهار لایه ایمنی  و کاملا اتوماتیک سازماندهی شده است که با وجود آنها کوچکترین احتمال آتش سوزی به خاطر عملکرد بهینه ای که دارند، به صفر می رسد که به ترتیب وظیفه ای که دارند به آنها اشاره می کنیم.

  • فیوز کم آمپر
  • فیوز یکبار مصرف آر تی پی (RTP)
  • ترموستات های ایمنی
  • سوپاپ اطمینان

۱-فیوز کم آمپر : زمانی که نوسانات برق اتفاق بیفتد باید مسیر ورود بارهای الکتریسته کاملا مسدود شود در غیر این صورت منجربه آتش سوزی و خسارات بسیار زیادی می شود. فیوز کم آمپر که به عنوان اولین لایه ایمنی در هیترهای گلخانه ایی تعبیه شده  و در تابلو برق قرار گرفته است، وظیفه دارد با کوچکترین نوسانات، جریان برق را متوقف کند.

۲- ترمینال ریلی یا فیوز یکبار مصرف :مادامی که لایه ایمنی اول از کار نیفتاده است، دومین لایه یعنی فیوز یکبار مصرف به صورت خود سوز   وارد عمل می شود چرا که با کمترین و بیشترین ولتاژ  برق که از قبل تنظیم شده است از حالت اتصال بیرون می آید و مانع ورود جریان الکتریسته  به بخاری ها می شود.

۳- ترموستات های ایمنی  :  گروه صنعتی هیتر جت برای بالا بردن سطح ایمنی  هیتر های گلخانه ایی در فضا های سر پوشیده از سه نوع ترموستات ایمنی هم برای علملرد بهتر بخاری بهره گرفته است که عبارتند از :

  • ترموستات فن
  • ترموستات کوره
  • ترموستات محیطی

ترموستات فن :

ترموستات فن به فن های هیتر متصل شده است و وظیفه دارد، سطح دما را در حد مقدار تعین شده نگهدارد یعنی اگر  دما به ۳۰ درجه سانتی گراد رسید به صورت اتوماتیک کار می کند و در صورتی که به ۶۰ درجه رسید مانع عملکرد فن ها می شود.

ترموستات کوره :

ترموستات کوره دقیقا نزدیک به سطح کوره جاسازی شده است و در برابر حرارت زیاد، بسیار مقاوم است.  وظیفه دارد به محض بالا رفتن دما، بیشتر از مقدار تنظیم شده، برق ورودی را قطع کند تا مشعل خاموش شود.

ترموستات محیطی :

 ترموستات محیطی در بدنه خارجی هیتر تعبیه شده است و وظیفه تلرانس دمای داخل سالن را دارد یعنی با کاهش یا افزایش دما از مقدار تعین شده جریان ورودی برق را قطع و وصل می کند.

۴- سوپاپ اطمینان:  چهارمین لایه ایمنی  یعنی سوپاپ اطمینان زمانی وارد عمل می شود که هیچ یک از لایه های قبلی عمل نکرده باشند و میزان دما به بالاترین حد ممکن رسیده است تا جایی که فشار دمای گرم، فنر سوپاپ را آزاد می کند و گرمای اضافی به بیرون از سالن هدایت می شود  تا مانع خسارات احتمالی به محصولات گلخانه ایی شود.

سخن آخر : انواع هیتر ها در سایز های مختلف و با کاربردهای متفاوت توسط گروه صنعتی هیتر جت طراحی و تولید شده است و با حذف واسطه های فروش با قیمت عالی، گارانتی یکساله و خدمات پس از فروش ده ساله روانه بازار شده اند. هر مصرف کننده ایی قادر است، انتظار بهترین عملکرد تضمین شده را از این هیترهای اتوماتیک داشته باشد چرا که اصول طراحی آن به خاطر استفاده از چهار لایه ایمنی استاندارد، بهینه سازی شده است و این یعنی اعتماد کامل به محصول ارائه شده.

ارسال دیدگاه